3PL: nová dimenze logistiky
3PL aneb Logistika třetí strany: vymezení pojmu, smysl využití, výhody a nevýhody, FBA
V minulém článku jsme vás obeznámili s možnostmi, jak jako provozovatelé e-shopu můžete snížit náklady na přepravu zboží zákazníkům. Jako jedno z řešení jsme neopomněli uvést takzvanou logistiku třetí strany, zkráceně 3PL (z anglického third-party-logistics). Vzhledem k tomu, že se těší čím dál větší oblibě, rozhodli jsme se věnovat tomuto tématu celou jednu samostatnou kapitolu. Co přesně se pod tímto pojmem skrývá, jak lze tuto službu využít a profitovat z ní, jaké jsou její výhody a nevýhody? To vše se dozvíte v následujících řádcích.
3PL se představuje
Logistika třetí strany (3PL) je převzetí a následné poskytování a koordinování svěřených logistických služeb za tímto účelem najatou specializovanou třetí firmou. Třetími stranami se zde rozumí externí poskytovatelé logistických služeb, kteří jsou zodpovědní za celkovou organizaci a realizaci logistiky. Ti vaše zboží nevlastní, pouze jej převáží, skladují a manipulují s ním. Disponují vlastní infrastrukturou (dopravními prostředky pro přepravu zboží, manipulačními zařízeními a skladovými kapacitami) a kromě skladování a dopravy poskytují též například celní služby, balení, etiketování, montáž či distribuci zboží. Dále za vás tyto třetí firmy převezmou i plánování a realizaci všech logistických procesů či kontrolu zboží a toku informací. 3PL je též označována jako kontraktní nebo smluvní logistika.
Proč 3PL?
Počet podniků využívajících 3PL dlouhodobě roste. Využití logistiky třetí strany představuje optimální řešení pro prodejce, kteří plánují prodávat a distribuovat své produkty nejen doma, ale i v zahraničí. 3PL poskytovatelé obstarají veškeré činnosti spojené s logistikou a předloží dokumenty vaším jménem příslušným úřadům. Typickým uživatelem 3PL je podnik, u něhož logistika nespadá do jeho hlavních kompetencí. Evidujete-li ca 10-20 objednávek denně, je čas začít přemýšlet o využití logistiky třetí strany. Najít a vybrat vhodného 3PL poskytovatele je nelehký úkol vyžadující spoustu času a trpělivosti. 3PL je významný obchodní partner při skladování a přepravě zboží a spolupráce s ním je dlouhodobá, proto je při jeho výběru třeba důkladně zvážit každý aspekt.
Výhody
- úspora nákladů a času
- získání zkušeností (know-how od vašich 3PL partnerů)
- docílení nižšího vázaného kapitálu
- flexibilita
Nevýhody
- ztráta logistického know-how
- závislost na 3PL partnerovi
Fulfillment by Amazon (FBA)
Asi nejznámějším příkladem distribuce produktů pomocí třetích stran je tzv. Fulfillment by Amazon (FBA). Tato služba stojí za prodejem více než poloviny z celkového počtu produktů nabízených na globálním tržišti Amazon. Online prodejci jednoduše zašlou své zboží do Amazon fulfillment center, kde jsou zhotovovány objednávky. Samozřejmostí je zákaznický servis a zajištění vrácení zboží. FBA funguje od roku 2005 a v současné době ji využívají tisíce internetových prodejců. Tím, že logistické činnosti svěří Amazonu, mohou se plně koncentrovat na svůj byznys.
3PL aneb Logistika třetí strany: vymezení pojmu, smysl využití, výhody a nevýhody, FBA
V minulém článku jsme vás obeznámili s možnostmi, jak jako provozovatelé e-shopu můžete snížit náklady na přepravu zboží zákazníkům. Jako jedno z řešení jsme neopomněli uvést takzvanou logistiku třetí strany, zkráceně 3PL (z anglického third-party-logistics). Vzhledem k tomu, že se těší čím dál větší oblibě, rozhodli jsme se věnovat tomuto tématu celou jednu samostatnou kapitolu. Co přesně se pod tímto pojmem skrývá, jak lze tuto službu využít a profitovat z ní, jaké jsou její výhody a nevýhody? To vše se dozvíte v následujících řádcích.
3PL se představuje
Logistika třetí strany (3PL) je převzetí a následné poskytování a koordinování svěřených logistických služeb za tímto účelem najatou specializovanou třetí firmou. Třetími stranami se zde rozumí externí poskytovatelé logistických služeb, kteří jsou zodpovědní za celkovou organizaci a realizaci logistiky. Ti vaše zboží nevlastní, pouze jej převáží, skladují a manipulují s ním. Disponují vlastní infrastrukturou (dopravními prostředky pro přepravu zboží, manipulačními zařízeními a skladovými kapacitami) a kromě skladování a dopravy poskytují též například celní služby, balení, etiketování, montáž či distribuci zboží. Dále za vás tyto třetí firmy převezmou i plánování a realizaci všech logistických procesů či kontrolu zboží a toku informací. 3PL je též označována jako kontraktní nebo smluvní logistika.
Proč 3PL?
Počet podniků využívajících 3PL dlouhodobě roste. Využití logistiky třetí strany představuje optimální řešení pro prodejce, kteří plánují prodávat a distribuovat své produkty nejen doma, ale i v zahraničí. 3PL poskytovatelé obstarají veškeré činnosti spojené s logistikou a předloží dokumenty vaším jménem příslušným úřadům. Typickým uživatelem 3PL je podnik, u něhož logistika nespadá do jeho hlavních kompetencí. Evidujete-li ca 10-20 objednávek denně, je čas začít přemýšlet o využití logistiky třetí strany. Najít a vybrat vhodného 3PL poskytovatele je nelehký úkol vyžadující spoustu času a trpělivosti. 3PL je významný obchodní partner při skladování a přepravě zboží a spolupráce s ním je dlouhodobá, proto je při jeho výběru třeba důkladně zvážit každý aspekt.
Výhody
- úspora nákladů a času
- získání zkušeností (know-how od vašich 3PL partnerů)
- docílení nižšího vázaného kapitálu
- flexibilita
Nevýhody
- ztráta logistického know-how
- závislost na 3PL partnerovi
Fulfillment by Amazon (FBA)
Asi nejznámějším příkladem distribuce produktů pomocí třetích stran je tzv. Fulfillment by Amazon (FBA). Tato služba stojí za prodejem více než poloviny z celkového počtu produktů nabízených na globálním tržišti Amazon. Online prodejci jednoduše zašlou své zboží do Amazon fulfillment center, kde jsou zhotovovány objednávky. Samozřejmostí je zákaznický servis a zajištění vrácení zboží. FBA funguje od roku 2005 a v současné době ji využívají tisíce internetových prodejců. Tím, že logistické činnosti svěří Amazonu, mohou se plně koncentrovat na svůj byznys.