Fulfillment by Amazon: rozjeďte svůj byznys ve velkém
Fulfillment by Amazon (FBA): vše, co potřebujete vědět
V dnešním blogu opět navážeme na předchozí článek. Zatímco minule jsme vám popsali princip fungování tzv. 3PL (logistika třetí strany), tentokrát popíšeme jednu její konkrétní, významnou a velmi oblíbenou formu, kterou je Fulfillment by Amazon (FBA). Jedná se o jedno ze dvou stěžejních logistických řešení prodeje na největším online tržišti světa. To druhé představuje služba Fulfillment by Merchant (FBM), kde se o kompletní logistiku a zákaznický servis stará sám prodejce.
V rámci distribučního programu FBA musíte zajistit pouze dodání svých produktů do skladu Amazonu, přičemž přesné místo vám bude určeno. Amazon se pak postará o zbytek: kompletní vyřízení objednávky, počínaje vyskladněním zboží, přes jeho zabalení a odeslání až po zákaznickou podporu či vyřízení reklamací. Na vás už je pak jen marketing a propagace vašeho e-shopu.
FBA představuje jeden z nejoblíbenějších způsobů, jak vydělávat na internetu. To dokládá fakt, že na Amazonu prodává přes 2 miliony lidí. Za zhruba polovinou prodejů uskutečněných na tomto online tržišti stojí takzvaní prodejci třetích stran. A z 10 000 nejúspěšnějších prodejců na této platformě jich rovných 66% využívá FBA.
Jak FBA funguje
- nejprve dodáte své produkty do skladu Amazonu
- Amazon uskladní vaše zboží
- vyřízení vaší objednávky
- odeslání zásilky
- Amazon se postará o zákaznický servis
- proplacení objednávek Amazonem
Povinnosti prodejce
V porovnání se službou FBM vám u FBA odpadne celá řada úkolů. Ani zde se však nevyhnete následujícím povinnostem:
- výběr produktů k prodeji
- objednání zboží od dodavatele
- monitorování skladových zásob
- marketing a propagace
Pozn.: Ačkoliv se o zákaznický servis kompletně postará Amazon, odpovědi na dotazy ohledně konkrétního produktu (např. rozměry, barva apod.) spadají do vašich kompetencí.
Výhody FBA
78 % obchodníků využívajících službu FBA uvedlo, že zaznamenalo růst prodeje.
Tím, že nemusíte zajišťovat logistiku a zákaznickou podporu, se můžete plně koncentrovat na marketing a reklamu a celkově na růst svého byznysu.
Pokud jde o konkrétní výhody, které vám z účasti v tomto programu plynou, jmenujme následující:
- Získání přístupu k zákazníkům využívajících výhod placeného členství (tzv. Amazon Prime). Ti nakupují pouze u prodejců, kteří si zřídili FBA.
- upřednostnění vás jako prodejce v některých kategoriích produktů
- bezplatná doprava pro zákazníky při objednávkách v celkové výši nad 35 USD
- garance rychlého doručení zboží
- možnost dárkového balení produktů
Nevýhody FBA
Vysoký komfort služeb, jakož i celá řada benefitů pro prodejce využívající FBA a v neposlední řadě špičkový zákaznický servis jsou spojeny s nemalými poplatky.
Kromě toho vám vyvstává povinnost přihlásit se v místě (zemi) skladování vašich produktů k DPH.
Poplatky
Jak již bylo uvedeno výše, služba FBA stojí nemalé peníze:
Poplatky se vypočítávají na základě hmotnosti a rozměrů produktů a lze je rozdělit do tří kategorií:
- provize z objednávek (tzv. referral fee)
- poplatek za naskladnění zboží
- měsíční poplatek za uskladnění
Pozn.: S relativně vysokou částkou je spojen případ, kdy bude vaše zboží na skladě déle než 6 měsíců. Proto mějte přehled o délce jeho uskladnění.
Fulfillment by Amazon (FBA): vše, co potřebujete vědět
V dnešním blogu opět navážeme na předchozí článek. Zatímco minule jsme vám popsali princip fungování tzv. 3PL (logistika třetí strany), tentokrát popíšeme jednu její konkrétní, významnou a velmi oblíbenou formu, kterou je Fulfillment by Amazon (FBA). Jedná se o jedno ze dvou stěžejních logistických řešení prodeje na největším online tržišti světa. To druhé představuje služba Fulfillment by Merchant (FBM), kde se o kompletní logistiku a zákaznický servis stará sám prodejce.
V rámci distribučního programu FBA musíte zajistit pouze dodání svých produktů do skladu Amazonu, přičemž přesné místo vám bude určeno. Amazon se pak postará o zbytek: kompletní vyřízení objednávky, počínaje vyskladněním zboží, přes jeho zabalení a odeslání až po zákaznickou podporu či vyřízení reklamací. Na vás už je pak jen marketing a propagace vašeho e-shopu.
FBA představuje jeden z nejoblíbenějších způsobů, jak vydělávat na internetu. To dokládá fakt, že na Amazonu prodává přes 2 miliony lidí. Za zhruba polovinou prodejů uskutečněných na tomto online tržišti stojí takzvaní prodejci třetích stran. A z 10 000 nejúspěšnějších prodejců na této platformě jich rovných 66% využívá FBA.
Jak FBA funguje
- nejprve dodáte své produkty do skladu Amazonu
- Amazon uskladní vaše zboží
- vyřízení vaší objednávky
- odeslání zásilky
- Amazon se postará o zákaznický servis
- proplacení objednávek Amazonem
Povinnosti prodejce
V porovnání se službou FBM vám u FBA odpadne celá řada úkolů. Ani zde se však nevyhnete následujícím povinnostem:
- výběr produktů k prodeji
- objednání zboží od dodavatele
- monitorování skladových zásob
- marketing a propagace
Pozn.: Ačkoliv se o zákaznický servis kompletně postará Amazon, odpovědi na dotazy ohledně konkrétního produktu (např. rozměry, barva apod.) spadají do vašich kompetencí.
Výhody FBA
78 % obchodníků využívajících službu FBA uvedlo, že zaznamenalo růst prodeje.
Tím, že nemusíte zajišťovat logistiku a zákaznickou podporu, se můžete plně koncentrovat na marketing a reklamu a celkově na růst svého byznysu.
Pokud jde o konkrétní výhody, které vám z účasti v tomto programu plynou, jmenujme následující:
- Získání přístupu k zákazníkům využívajících výhod placeného členství (tzv. Amazon Prime). Ti nakupují pouze u prodejců, kteří si zřídili FBA.
- upřednostnění vás jako prodejce v některých kategoriích produktů
- bezplatná doprava pro zákazníky při objednávkách v celkové výši nad 35 USD
- garance rychlého doručení zboží
- možnost dárkového balení produktů
Nevýhody FBA
Vysoký komfort služeb, jakož i celá řada benefitů pro prodejce využívající FBA a v neposlední řadě špičkový zákaznický servis jsou spojeny s nemalými poplatky.
Kromě toho vám vyvstává povinnost přihlásit se v místě (zemi) skladování vašich produktů k DPH.
Poplatky
Jak již bylo uvedeno výše, služba FBA stojí nemalé peníze:
Poplatky se vypočítávají na základě hmotnosti a rozměrů produktů a lze je rozdělit do tří kategorií:
- provize z objednávek (tzv. referral fee)
- poplatek za naskladnění zboží
- měsíční poplatek za uskladnění
Pozn.: S relativně vysokou částkou je spojen případ, kdy bude vaše zboží na skladě déle než 6 měsíců. Proto mějte přehled o délce jeho uskladnění.