Přehled e-commerce v Bulharsku

Bulharsko se nachází v jihovýchodní Evropě na Balkánském poloostrově. Ekonomika země patří co do vyspělosti k celkově slabším a v rámci EU dokonce k těm nejslabším. Velký přínos pro Bulharsko představuje cestovní ruch. Bulharské hospodářství má průmyslově – zemědělský charakter. V posledních letech zde stoupá popularita online obchodů a čím dále více Bulharů nakupuje přes internet. V následujících řádcích získáte cenné informace o stavu bulharské e-commerce, o nejprodávanějších kategoriích zboží na internetu v této zemi, jakož i o specifikách tamního online trhu. 

Základní sociální a ekonomické údaje

Bulharsko je státním zřízením parlamentní republika, v jejímž čele stojí prezident. Většina obyvatel země mluví jedním jazykem – bulharštinou, která je zároveň jazykem úředním. V národnostním složení převládají Bulhaři (84 %), následují Turci (9,3 %) a Romové (4,7 %). Nejrozšířenějším náboženstvím je pravoslaví (85 %), dále islám (13 %) a katolicismus (2 %). Hlavní měnou je bulharský lev (BGN). Stát se skládá z 27 provincií, samostatnou provincii pak představuje hlavního město Sofie.

Po referendu v roce 1946, organizovaném Komunistickou stranou Bulharska za dohledu Rudé armády, bylo zrušeno carství a vyhlášena republika. V zemi od roku 1947 do roku 1989 vládla komunistická strana a stát byl součástí východního bloku. Po roce 1989 procházela země procesem demokratizace za účelem zřízení parlamentní republiky. Zároveň se v tomto období po zavedení volného trhu a ukončení zahraničního obchodu se SSSR drasticky propadlo hospodářství. Hlavní odvětví průmyslu představuje hutnictví, strojírenství, textilní průmysl a potravinářství. 

Počet obyvatel v r. 20196,96 milionů
Rozloha110 994 km2
Hustota zalidnění66 obyvatel/km2
HDP v r. 201860 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 20188 627 EUR
HDP v r. 2019 (odhad)63,56 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 2019 9 184 EUR 
Roční nárůst HDP3,7 %

Nejdůležitějšími odvětvími bulharského hospodářství byly v roce 2018 průmysl (23 %), velkoobchod a maloobchod, doprava, ubytování (22 %), veřejná správa a vzdělávání (14 %). Obchod v rámci EU představuje 69 % celkového vývozu Bulharska, z toho 15 % směřuje do Německa, 9 % do Itálie a 9 % do Rumunska. Pokud jde o země mimo EU, tak 8 % vývozu putuje do Turecka a 3 % do Číny. Dovoz do Bulharska se ze 64 % realizuje z členských států EU, z toho 12 % připadá na Německo, 8 % na Itálii a 7 % na Rumunsko. V případě zemí mimo EU pochází 10 % dovozu z Ruska a 6 % z Turecka.

Přehled stavu e-commerce v Bulharsku

Počet uživatelů internetu4.3 milionů
Míra užívání internetu62.5 %
Objem tržeb za r. 2018572 milionů EUR
Odhad tržeb pro r. 2019678 milionů EUR
Odhadovaný meziroční růst18.9 %
Počet aktivních e-shopů5 000
ARPU156 EUR

Míra užívání internetu má pozvolně stoupající tendenci: v roce 2020 využívalo internet 62 % populace. Ve srovnání s ČR je tato hodnota v Bulharsku mnohem nižší a ani v následujících letech nedosáhne tak vysoké úrovně jako v ostatních evropských státech. Z toho vyplývá, že počet lidí, kteří vlastní a používají zejména chytré telefony, bude nižší – tj. pouhých 55 % všech obyvatel země. I tak je zde frekvence návštěvnosti webových stránek docela vysoká: okolo 85 % Bulharů se připojí k internetu alespoň jednou za den, 11 % minimálně jedenkrát do týdne, další 3 % alespoň jednou za měsíc a zbylé 1 % ani ne jednou měsíčně. Vysoká návštěvnost internetu poskytuje prostor pro propagaci.

Věková struktura uživatelů internetu v Bulharsku z velké části odpovídá věkovému složení zdejší populace. Nejvíce zde internet využívají lidé ve věku 25 až 34 let, kteří představují 28 % z celkových uživatelů. Další věkovou skupinou s vysokým podílem na celkovém počtu uživatelů internetu jsou lidé ve věku 35 až 44 let (25 %). Přibližně stejné procentuální zastoupení (18, resp. 19 %) mají další dvě věková rozmezí – 18 až 24 a 45 až 54 let. Zbývajících 11 % je zastoupeno staršími Bulhary ve věku 55 až 64 let.

E-commerce v Bulharsku

Předpokládá se, že bulharský e-commerce trh mezi lety 2019 a 2020 zaznamená meziroční nárůst o 19 % a dosáhne obratu kolem 678 milionů EUR. Očekává se, že do roku 2024 bude každoroční nárůst činit 11 % a v roce 2024 se obrat vyšplhá na 1,042 miliard EUR. Oblast e-commerce se podílí na celkových tržbách z maloobchodu zhruba z 1,3 %, což je méně než v některých jiných evropských státech. Hlavními důvody růstu bulharského online trhu v následujících letech bude rostoucí popularita nákupů přes internet mezi bulharskou populací a zvýšení průměrné roční útraty za online nákupy. Nízký podíl online trhu na celkovém obratu, jakož i nízký obrat e-commerce jsou signálem, že trh má nárůst teprve před sebou. 

Bulharský zákazník utratí za online nákupy ročně v průměru zhruba 156 EUR. Do roku 2024 by se tato hodnota měla významně zvýšit, což bude odrážet očekávaný trend v podobě vyššího počtu nákupů na internetu ze strany Bulharů. 

Přeshraniční nákupy jsou u Bulharů čím dál oblíbenější a podle statistik nakupuje prostřednictvím zahraničních internetových obchodů kolem 10 % všech obyvatel země nakupujících přes internet. Jelikož je zde podíl přeshraničních nákupů nižší než v některých dalších evropských státech, neměli byste v případě expanze do Bulharska v žádném případě podcenit úplnou lokalizaci svého e-shopu, a to včetně správného překladů produktů a webových stránek. 

Nejprodávanější kategorie zboží

Nejprodávanějším kategoriím zboží v Bulharsku vévodí elektronika, jejíž prodej v roce 2020 dosáhne obratu 218 milionů EUR a která má 30% podíl na celkových tržbách z nákupů na internetu. Další populární kategorii představuje oblečení (30 %). Přibližně stejné procentuální zastoupení vykazují další dvě kategorie produktů: hračky (cca 17 %) a nábytek (15 %). Poslední místo zaujímají potraviny se 7% podílem. Podle statistického výhledu do budoucnosti se tato tendence do roku 2024 příliš nezmění: nejpopulárnější kategorií zboží zůstane elektronika (31 %), dále bude následovat oblečení (29 %), kategorie hraček a nábytku budou mít stejné podíly (16 %), poslední místo obsadí znovu potraviny (8 %). 

Platební metody

Dle statistik byla nejpoužívanější platební metodou v Bulharsku při online nakupování v roce 2019 dobírka, pomocí které bylo zaplaceno kolem 80 % z celkového počtu nákupů na internetu. Na druhém místě se nachází platební karta, jejíž podíl činil 10 %. Následuje e-peněženka (9 %). Poslední místo obsadily ostatní způsoby platby s 2% podílem. Podle predikce se tento trend do roku 2023 příliš nezmění: výrazně se sníží míra využívání dobírky (56 %), zatímco podíl e-peněženky vzroste a dosáhne 26 %, stejně tak tomu bude u platební karty (16 %). U ostatních platebních metod zůstane číslo stejné (2 %).

Způsoby doručení zboží

Do Bulharska můžete dopravovat balíky přes mezinárodní logistické společnosti:

  • Zásilkovna – má rozptýlenou evropskou síť dopravy, širokou síť výdejních míst, v současné době patří mezi nejlevnější dodavatele balíků v Evropě.
  • TNT Express – poskytuje široký sortiment přepravních služeb, prioritou pro danou firmu je to, že se snaží propojit byznys a zákazníky.
  • DPD – tato společnost je jednou z  nejúspěšnějších svého druhu v Evropě. Provozuje služby ve více než 40 zemích světa, vyvíjí řešení pro snadnější a flexibilnější odesílání zásilek.
  • DHL – je přední světovou poštovní a logistickou společnosti. Skupina poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování.
  • GLS – společnost nabízí spolehlivé služby v oblasti dopravy, klíčovým trhem pro společnost je Evropa, ale poskytuje služby po celém světě.  Služby většinou poskytuje prostřednictvím vlastních poboček nebo přes partnerské společnosti.
  • UPS – jedna z největších světových společností pro expedici zásilek, která nabízí rovněž specializované přepravní a logistické služby.

Online platformy v Bulharsku

Stejně jako v ostatních evropských státech můžete i v Bulharsku prodávat své produkty přes online platformy. Mezi největší weby v tomto směru patří:

  • OLX.bg je jedna z největších online platforem pro prodej zboží v Bulharsku. Web navštíví okolo 11 milionů lidí měsíčně, největší zastoupení mají bulharští zákazníci. Platforma nabízí zboží v různých kategoriích: věci pro dům a zahradu, spotřební elektronika, oblečení.
  • eMag.bg je druhá největší bulharská online platforma. Web registruje přes 6 milionů návštěv měsíčně a nabízí následující kategorie zboží: spotřební elektronika, móda, věci pro dům a zahradu, věci pro zdraví a hobby.
  • Bazar.bg je internetový prodejní portál s 5,5 miliony návštěvníků měsíčně. Nabízí zboží v kategoriích sport, věci pro dům a zahradu, móda a elektronika.
  • Alo.bg je online platforma. Většina návštěvníků tohoto webu jsou Bulhaři. Měsíčně web navštíví kolem 4,3 milionů lidí. Zprostředkovává prodej zboží v následujících kategoriích: elektronika, spotřební elektronika a věci pro dům a zahradu.
  • Aliexpress.com je čínská prodejní platforma která je populární v Bulharsku stejně jako v některých dalších evropských státech.

Vedle prodeje přes online platformy můžete inzerovat a umístit své zboží též na těchto největších bulharských cenových srovnávačích:

  • Pazaruvaj.com je největší cenový srovnávač v Bulharsku, kde můžete porovnávat kolem 1,5 milionů produktů z 424 e-shopů. Web je též známý pod názvem Arukereso.hu v Maďarsku a Compari.com v Rumunsku.
  • Sravni.bg je původně bulharský cenový srovnávač, který v současné době nabízí přes 100 tisíc produktů z 200 registrovaných e-shopů. V Bulharsku platí za skvělý nástroj pro online marketing.

Hlavním důvodem, proč lidé v Bulharsku nenakupují online, ale dávají přednost klasickému nákupu v kamenném obchodě, je možnost si produkty osobně prohlédnout a vyzkoušet. Zákazníci v Bulharsku jsou loajální k obchodům, ve kterých již nakupovali.

Další příčinou jsou technické problémy webových stránek při objednávce nebo platbě. U některých e-shopů je častým jevem delší doba dodání objednávek, než jak je uvedeno na stránkách daného internetového obchodu. Někteří zákazníci mají potíže s hledáním informací o zárukách a s možností vrátit poškozené nebo nesprávné zboží.

Sociální sítě

v Bulharsku je na sociálních sítích zaregistrováno celkem zhruba 3,8 milionů lidí, což je 54 % populace země. Na prvním místě se nachází Facebook, na kterém má účet kolem 3,7 milionů uživatelů. Následuje Instagram s 1,2 miliony registrovaných, což je kolem 14 % celkové populace. Podíl uživatelů na celkové populaci je v Bulharsku nižší než v ostatních evropských státech. Tato skutečnost sice moc nenahrává propagaci na tamních sociálních sítích, ale i přesto je můžeme za účelem reklamy doporučit.

Zajímavosti bulharského e-commerce trhu z hlediska online prodejců

Na závěr shrneme hlavní důvody, proč pro vás může být bulharský e-commerce trh zajímavý:

  • Málo rozvinutý online trh zažije největší nárůst teprve v blízké budoucnosti, takže expanze do Bulharska vám nyní nemusí přinést takový zisk jako při expanzi do států západní Evropy.
  • Penetrace internetu a míra užívání sociálních sítí není tak vysoká, ale i tak má smysl využít je pro reklamu a propagaci e-shopu.
  • Stejně jako u ostatních států doporučujeme i v souvislosti s expanzí do Bulharska zajistit dopravu přes mezinárodní přepravní společnosti, kde můžete využít skupinových slev.
  • Konkurence na bulharském e-commerce trhu není tak velká, proto můžete počítat s nižšími náklady na provoz e-shopu, marketing a celkově s náklady spojenými s expanzí.

Podcenit byste rozhodně neměli ani specifika bulharského e-commerce trhu:

  • Největšími hráči na trhu jsou bulharské obchody, a proto je pro vás loajalita ze strany zákazníků klíčovým faktorem pro získáni důvěryhodnosti.
  • Nákupní preference a věková struktura Bulharů nakupujících na internetu jsou odlišné od preferencí českých online zákazníků – při expanzi českých e-shopů je třeba trochu změnit nabídku. Jen tak lze dosáhnout úspěchu.
  • Hlavní odlišnosti bulharského online trhu je jazyk, který využívá cyrilici. Z tohoto důvodu je nutné zajistit kvalitní překlady produktů.
  • Bulharští online zákazníci jsou citliví na ceny. Například takový Black Friday se v zemi těší poměrně velké oblibě, čehož se dá využít.
  • Pro větší důvěryhodnost mezi online zákazníky vám doporučujeme zajistit kvalitní informace o vašem e-shopu a produktech.