Přehled e-commerce na Ukrajině
Ukrajina je země ležící ve východní Evropě a patří mezi zakládající státy Společenství nezávislých národů. Ekonomika se řadí mezi chudší v Evropě a prochází dlouhodobou stagnací. Základem ukrajinské ekonomiky je diverzifikovaný průmysl, zemědělství a sektor služeb. Relativně nízká konkurence a slabě rozvinutý e-commerce trh poskytují skvělou příležitost pro online prodej. V našem článku vám poskytneme informace o současném stavu elektronického obchodování na Ukrajině, nejoblíbenějším zboží nakupovaném online a představíme základní odlišnosti ukrajinského e-commerce trhu od okolních evropských států.
Základní sociální a ekonomické údaje
Ukrajina je poloprezidentskou republikou, v jejímž čele stojí prezident. Stát má tržní ekonomiku. Většina jeho obyvatel mluví jediným úředním jazykem – ukrajinštinou. Populárním jazykem je také ruština, kterou mluví přibližně polovina obyvatelstva, zejména na jihu a východu země. V národnostním složení převládají Ukrajinci (78 %), dále Rusové (17 %), Rumuni a Rusíni. Na území je rozšířeno pravoslavné (západní část) a dále řeckokatolické náboženství. Hlavní měnou je ukrajinská hřivna (UAH). Země se dělí na 27 správních celků: 1 autonomní republika, 24 oblastí, dvě města se zvláštním statusem (hlavní město Kyjev a Sevastopol).
Počet obyvatel v r. 2019 | 41,87 milionů |
Rozloha | 603 700 km2 |
Hustota zalidnění | 73 obyvatel/km2 |
HDP v r. 2019 | 136 miliard EUR |
HDP na hlavu v r. 2019 | 3 258 EUR |
HDP v r. 2020 | 146 miliard EUR |
HDP na hlavu v r. 2020 | 3 520 EUR |
Roční narůst HDP | 2,5 % |
V roce 1922 se Ukrajina stala součástí Sovětského svazu. Za jeho existence prožívala Ukrajina obrovskou hospodářskou krizi. Před druhou světovou válkou zmítal zemí obrovský hladomor. Po druhé světové válce bylo zaznamenáno určité zlepšení: započala stavba závodů těžkého strojírenství, elektráren a dolů na těžbu uhlí. To však způsobovalo značné ekologické škody. Významný vliv na ekonomiku státu měla také černobylská katastrofa v roce 1986. V roce 1991 se Ukrajina stala nezávislým státem a započala transformace na tržní ekonomiku. Během tohoto procesu se objevily obrovské problémy s korupcí, a ekonomika se tak během 10 let propadla o polovinu. V roce 2008 byla Ukrajina zasažena světovou ekonomickou krizí. Po roce 2013 nastala v zemi nestabilní politická situace a odtržení Krymu přispělo k dalšímu ekonomickému poklesu.
Nejdůležitějšími vývozními komoditami do EU jsou plodiny, rostlinný olej, olejnatá semena, maso a ovoce. Obchod v rámci EU představuje 42 % celkového obchodu Ukrajiny. Hlavními odvětvími ukrajinského hospodářství jsou: zemědělství (pšenice, brambory, kukuřice, maso), nerostné suroviny (železné a uranové rudy, titan), doprava (ropovody, plynovody, letiště, námořní doprava) a turismus. Daňové zatížení na Ukrajině je 17 %. Velkým problémem země je korupce, se kterou se setkalo přes 80 % dotázaných Ukrajinců.
Nejdůležitějšími odvětvími francouzského hospodářství byly v roce 2018 veřejná správa, obrana a vzdělávání (22 %), velkoobchod a maloobchod, doprava, ubytování (17,8 %), odborné, vědecké a technické činnosti (14 %). Obchod v rámci EU představuje 59 % celkového vývozu Francie, přičemž 14 % z toho jde do Německa, 8 % do Španělska a 7 % do Belgie. Pokud jde o země mimo EU, tak tady převládají Spojené státy (8 %) a Čína (4 %). Dovoz do Francie se ze 69 % realizuje z členských států EU, z toho 18 % z Německa a 10 % z Belgie. V případě zemí mimo EU pochází 5 % dovozu ze Spojených států a 5 % z Číny. Francouzské daňové zatížení činí 20 %.
Přehled stavu e-commerce na Ukrajině
Počet uživatelů internetu | 29,31 milionů |
Míra užívání internetu | 70 % |
Objem tržeb za r. 2018 | 2,17 miliard EUR |
Odhad tržeb pro r. 2019 | 2,72 miliard EUR |
Odhadovaný meziroční růst | 25 % |
Počet aktivních e-shopů | 69 000 |
ARPU | 30 EUR |
Míra užívání internetu roste rychleji, než v některých evropských státech: v roce 2019 se pohybovala na hodnotě 70 % populace, ale předpokládá se, že v roce 2022 to bude již 82 % z celkového počtu obyvatel. Celkem vlastní mobilní telefony 92 % populace, z toho 41 % populace má chytrý telefon.
Co se týče připojení k internetu, 72 % uživatelů se připojí k internetu každý den, dalších 21 % pouze jednou za týden, 4 % alespoň jednou za měsíc a posledních 2 % méně než jednou za měsíc.
Co se týče věkového rozložení zákazníků e-commerce na Ukrajině, nejvíce nakupují lidé ve věku 26 až 35 let, jejichž podíl na celkovém počtu je kolem 31 %. Na druhém místě je skupina ve věkovém rozmezí 16 až 25 let, podíl dané věkové skupiny dosahuje 25 %. Další dvě skupiny tvoří věkové rozmezí 36 až 45 let a 46+, které mají přibližně stejné podíly – 22 % a 21 %.
Oblast e-commerce na Ukrajině
Oblast e-commerce na Ukrajině se nachází na začátku svého rozvoje. Podíl dané oblasti na celkovém obratu je zhruba 3 %, což je méně než ve většině evropských států. Největší pokles obratu byl zaznamenán v roce 2015 (pokles byl kolem 33 % oproti předchozímu roku). Hlavním důvodem toho byla nestabilní politická situace ve státě a velká ekonomická krize. Avšak už v roce 2016 se situace zlepšila a obrat e-commerce trhu vzrostl o 39 %. Od roku 2016 můžeme pozorovat neustálý nárůst e-commerce oblasti. Mezi lety 2018 a 2019 byl meziroční růst kolem 26 % a celkový obrat dosáhl 2,72 miliard EUR. Hlavním důvodem k nárůstu e-commerce oblasti je zvýšení popularity online nákupů mezi obyvateli země, ale i zvýšení hodnoty nákupního košíku.
V roce 2019 patřily mezi nejvíce nakupované kategorie zboží následující: domácí spotřebiče – 45 %, oblečení – 43 %, kosmetika a parfémy – 37 %.
Typický ukrajinský zákazník v průměru za rok utratí za online nákupy kolem 30 EUR, což je 753 českých korun. Podle průzkumů je až 33 % uskutečněných nákupů realizováno na zahraničních e-shopech či platformách.
Platební metody
Jak můžeme odvodit ze statistik, tak nejpoužívanější metodou je dobírka, která je zvolena v 70 % případů online nákupů. Druhé místo obsazuje platba kartou, pomocí které bylo zaplaceno kolem 15 % z celkových online nákupů. Relativně populární platební metodou je E-peněženka, jejíž podíl dosahuje 10 %. Nejméně využívaná je platební metoda bankovní převod, jejíž podíl je 1 % na celkových online nákupech.
Moderními platebními metodami na Ukrajině jsou Paymentwall, UnionPay, PayPal, ApplePay.
Doprava
Na Ukrajinu můžete dopravovat své balíky přes mezinárodní přepravní a logistické společnosti:
- Zásilkovna – má rozptýlenou evropskou síť dopravy, širokou síť výdejních míst, v současné době patří mezi nejlevnější dodavatele balíků v Evropě.
- TNT Express – poskytuje široký sortiment přepravních služeb.
- DPD –mezinárodní společnost, která patří ke skupině DPDGroup. Tato společnost je jednou z nejlepších v Evropě a provozuje služby ve více než 40 zemích světa.
- DHL –je přední světovou poštovní a logistickou společností. Skupina poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování.
- UPS –jedna z největších světových společností pro expedici zásilek, která nabízí taky specializované přepravní a logistické služby.
Online platformy na Ukrajině
Na Ukrajině, stejně jako v ostatních evropských státech, můžete prodávat svoje zboží přes online platformy. Mezi největší patří:
- OLX.ua je největší online platforma na Ukrajině, která má měsíčně přes 72 milionů návštěv, z toho 95 % tvoří ukrajinští zákazníci. Nabízí zalistování zboží v různých kategoriích: věci pro děti, hobby, sport, dům a zahradu, elektroniku a domácí spotřebiče.
- Rozetka.com.ua patří mezi největší a nejpopulárnější online platformy pro prodej. Web má kolem 50 milionů návštěv měsíčně, z toho 94 % jsou Ukrajinci. Platforma se zabývá prodejem elektroniky a domácích spotřebičů, věcí pro dům, děti, sport a zahradu, ale i oblečení. Nabízí kolem 3,9 milionů produktů.
- Prom.ua se nachází na třetím místě podle popularity. Web má přes 48 milionů návštěvníků měsíčně. Zboží je rozděleno do následujících kategorií: dům a zahrada, oblečení, děti, elektronika a domácí spotřebiče. Pod různými názvy web působí také v Bělorusku (Deal.by), Kazachstánu (Satu.kz) a Moldavsku (Prom.md).
- Aliexpress.com je čínská platforma pro prodej zboží, která je populární na Ukrajině, stejně jako v některých evropských státech, hlavně z důvodu nízkých cen a široké nabídky zboží.
- Ria.com je další online platforma pro prodej, která má přes 25 milionů návštěv měsíčně. Počet zákazníků se pohybuje kolem 1,5 milionů lidí. Platforma nabízí prodej zboží v různých kategoriích: domácí spotřebiče, elektronika, zdraví a krása, dům a zahrada, oblečení a mnoho dalších.
Kromě prodeje přes největší online platformy, můžete využít možnosti umístění zboží a informací o vašem e-shopu na největších cenových online srovnávačích:
- Hotline.ua je největší cenový srovnávač na Ukrajině, který má měsíčně kolem 11 milionů návštěv, z toho 95 % jsou ukrajinští zákazníci. Nabízí srovnání cen produktů v různých kategoriích: elektronika, domácí spotřebiče, kosmetika, knihy, hobby a zdraví, oblečení.
- Price.ua je dalším cenovým srovnávačem, který má přes 2,5 milionů návštěv měsíčně, z toho jsou z 85 % Ukrajinci. Působí také na území Kazachstánu (sravni.kz). Je to ukrajinský online katalog zboží a služeb. Nabízí srovnání v různých kategoriích zboží: sport, dům, děti, zdraví a krasa, elektronika a domácí spotřebiče.
Největší světoví hráči Amazon a eBay dosud nemají lokalizované verze svých webových stránek a dodání jejich produktů na Ukrajinu je často nemožné. Jako hlavní důvod se často uvádí malá velikost trhu. Přesto zůstávají Amazon a eBay nejpopulárnější mezi zahraničními platformami na Ukrajině.
Při výběru e-shopu je pro ukrajinské zákazníky nejdůležitějším faktorem cena – v průzkumu to uvedlo 57 % zákazníků. Následuje pozitivní zkušenost s nákupem (48 %) a dostupnost správného produktu (47 %). 51 % online nakupujících dává přednost nákupu prostřednictvím aplikací speciálně nainstalovaných na mobilních zařízeních. Svou roli má také rychlost zpracování objednávky, sortiment a kvalita služeb.
Sociální sítě
Celkem je na sociálních sítích zaregistrováno kolem 17 milionů lidí, tedy 39 % z celkové populace Ukrajiny. V současné době je Ukrajina ovlivněná trendy ze západní Evropy, nejpopulárnější sociální sítí je zde stejně jako v okolních státech Facebook, na němž je zaregistrováno 13 milionů uživatelů. Druhé místo obsazuje Instagram s 10 miliony registrovaných lidí. Třetí místo mezi nejpoužívanějšími sociálními sítěmi obsazuje Twitter, na kterém je kolem 575 tisíc uživatelů.
Zajímavosti ukrajinského online trhu
- Nízká konkurence podle počtu e-shopů znamená, že náklady na expanzi, provoz a propagaci nebudou příliš vysoké.
- V posledních letech rychlý nárůst e-commerce oblasti poukazuje na to, že trh má velký potenciál, jelikož svůj největší růst má teprve před sebou.
- Vysoká penetrace internetu, ale zároveň poměrně nízká frekvence návštěvnosti webových stránek.
Specifika ukrajinského e-commerce trhu:
- Odlišnost nákupních preferencí online zákazníků tlačí na změnu nabídky e-shopu při expanzi.
- Nakupování je populární mezi mladými lidmi, proto by měla nabídka e-shopu odpovídat zájmům dané věkové skupiny.
- Ukrajinské online platformy se v zemi těší velké oblibě a pomohou vám rychleji najít zákazníky na místním trhu.
- Ukrajinští zákazníci jsou velmi citliví na ceny, nezapomeňte proto přizpůsobit cenovou nabídku vašeho e-shopu.