Přehled e-commerce v Portugalsku

Portugalsko leží v jihozápadním cípu Evropy, v západní části Pyrenejského poloostrova. V současné době je to zemědělsky a průmyslově vyspělý stát se zásobami nerostných surovin. Země je jedním ze zakládajících členů NATO, je členem EU a patří do schengenského prostoru. Podle Světového indexu míru je 4. nejbezpečnější zemí světa. V tomto článku se dočtete o stavu e-commerce v této zemi, dozvíte se, jaké jsou zde nejprodávanější kategorie zboží na internetu, a seznámíte se se specifikami místního online trhu. 

Základní sociální a ekonomické údaje

Portugalsko je státním zřízením poloprezidentská republika, v jejímž čele stojí prezident, který má pravomoc jmenovat předsedu a ostatní členy vlády. Většina obyvatel mluví portugalštinou. V národnostním složení převládají Portugalci, následují Afričané, Rumuni a Ukrajinci. Asi 81 % Portugalců se hlásí k římskokatolické církvi. Od roku 1999 je země členem eurozóny. Hlavní měnou je euro (EUR) a hlavním městem Lisabon. Administrativně se stát dělí na 308 měst a obcí, které se dále člení na 3 092 obvodů.

Počet obyvatel v r. 201910,27 milionů
Rozloha92 391 km2
Hustota zalidnění114 obyvatel/km2
HDP v r. 2019212,77 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 201920 763 EUR
HDP v r. 2020 (odhad)219,08 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 2019 21 395 EUR 
Roční nárůst HDP1,6 %

Za druhé světové války bylo Portugalsko neutrální a v roce 1949 se stalo zakládajícím členem NATO. Portugalsku se nepodařilo udržet svoje koloniální panství a od roku 1961 započal jeho rozklad. V roce 1986 země vstoupila společně se Španělskem do Evropského společenství. Portugalsko je zemědělský a také průmyslový stát se zásobami nerostných surovin. Varující je však asi 5% negramotnost obyvatelstva a také rostoucí zadlužení, které v roce 2019 dosáhlo 123 % HDP. Stát je závislý na dovozu ropy a zemního plynu. Hlavní průmyslová odvětví představuje hutnictví, uran, černé uhlí, sůl a mramor. 

Nejdůležitějšími odvětvími portugalského hospodářství byly v roce 2019 velkoobchod a maloobchod, doprava, ubytování (24,9 %), veřejná správa, obrana, vzdělávání (19,1 %) a průmysl (18,5 %). Obchod v rámci EU představuje 76 % celkového vývozu Portugalska, z toho 25 % vývozu směřuje do Španělska, 13 % do Francie a 11 % do Německa. Pokud jde o země mimo EU, tak 5 % vývozu putuje do Spojených států a 3 % do Angoly. Dovoz do Portugalska se ze 76 % realizuje z členských států EU, z toho 31 % ze Španělska, 14 % z Německa a 8 % z Francie. V případě zemí mimo EU pochází 3 % dovozu z Číny, 2 % ze Spojených států a 2 % z Ruska. Portugalské daňové zatížení činí 23 %. 

Přehled stavu e-commerce v Portugalsku

Počet uživatelů internetu6,9 milionů
Míra užívání internetu68 %
Objem tržeb za r. 20192,59 miliard EUR
Odhad tržeb pro r. 20202,931 miliard EUR
Odhadovaný meziroční růst12,3 %
Počet aktivních e-shopů20 000
ARPU427 EUR

Míra užívání internetu v Portugalsku má pozvolně stoupající tendenci (v roce 2019 to bylo kolem 67 % populace země, v roce 2024 to bude kolem 74 % obyvatel Portugalska). Ve srovnání s ČR (76 %) je tato hodnota nižší. Míra užívání zejména smartphonů (67 %) není tak vysoká jako v sousedních státech, ale i tak to nutí provozovatele e-shopů zajistit optimalizaci webových stránek pro mobilní telefony. Frekvence návštěvnosti webových stránek v zemi je vysoká: zhruba 85 % uživatelů se připojí k internetu alespoň jednou za den. Tento údaj nahrává expanzi na portugalský e-commerce trh.

Věková struktura uživatelů internetu v Portugalsku se víceméně podobá věkovému složení tamní populace a nijak výrazně se neodlišuje od ostatních evropských států. Nejvíce internet využívají Portugalci ve věku 35 až 44 let – tato věková skupina představuje 27% podíl ze všech uživatelů internetu v zemi. Další dvě skupiny – 25 až 34 a 45 až 54 let – se na celkové struktuře podílejí stejnou měrou (23 %). Portugalci ve věku 44 až 64 let mají 15% zastoupení, následují uživatelé od 55 do 64 let (12 %). 

E-commerce v Portugalsku

Předpokládá se, že mezi lety 2019 a 2020 bude meziroční nárůst e-commerce v Portugalsku činit 12,3 % a celkový obrat elektronického obchodování v zemi dosáhne 2,931 miliard EUR. Podle statistického výhledu do budoucnosti se bude celkový obrat portugalského e-commerce trhu do roku 2024 pohybovat kolem 3,768 miliard EUR a každoroční růst bude zhruba 6,5 %. Celkově se oblast portugalského e-commerce na celkovém obratu podílí zhruba 7 %. Hlavními důvody růstu zdejšího e-commerce trhu budou v následujících letech větší frekvence online nákupů a zároveň zvýšení průměrné roční útraty za nákupy na internetu. 

Podle statistik z roku 2019 je nejprodávanější kategorií zboží oblečení, jehož prodej vykázal ve sledovaném roce 34% podíl na celkovém obratu portugalského e-commerce trhu. Další populární kategorii představuje elektronika s 26% podílem na celkových tržbách. Třetí místo obsadily hračky (21 %). Následuje nábytek (11 %) a poslední místo zaujímají potraviny (8 %). Podle predikce se tento trend do roku 2024 příliš nezmění. I nadále budou Portugalci nejvíce nakupovat oblečení (35 %), následovat budou kategorie elektroniky (25 %), hraček (18 %) a nábytku (13 %), poslední místo obsadí potraviny (9 %). 

Portugalský zákazník utratí za online nákupy v průměru kolem 427 EUR za rok. V následujících letech se průměrná útrata bude postupně zvyšovat. 

Co se týče přeshraničních online nákupů, zde je situace následující: 83 % ze všech online nákupů se provádí v tuzemských e-shopech a jen zbylých 17 % v zahraničních internetových obchodech. Podíl přeshraničních nákupů je docela nízký, proto vám vřele doporučujeme nepodcenit lokalizaci vašeho internetového obchodu, včetně správných překladů produktů a webových stránek. 

Platební metody

Nejpoužívanější platební metodou v roce 2019 byla v Portugalsku dobírka, pomocí které bylo zaplaceno kolem 77 % všech nákupů na internetu. Na druhém místě se nachází platební karta s 13% podílem. Následuje bankovní převod (6 %). Poslední místo obsadily e-peněženka a ostatní způsoby platby. Podle statistické předpovědi bude mít míra využívání platebních metod při nakupování na internetu do roku 2023 následující průběh: sníží se podíl využívání dobírky, a to na cca 57 %. Vzroste naopak význam e-peněženky (11 %) a platební karty (20 %), bankovní převod bude mít 8% podíl a ostatní platební metody 5% podíl na všech platbách za online nákupy. 

Způsoby doručení zboží

Do Portugalska můžete posílat balíky přes mezinárodní logistické společnosti:

  • Zásilkovna – má rozptýlenou evropskou síť dopravy a širokou síť výdejních míst, v současné době patří mezi nejlevnější dodavatele balíků v Evropě.
  • TNT Express – poskytuje široký sortiment přepravních služeb, prioritou pro danou firmu je to, že se snaží propojit byznys a zákazníky.
  • DPD – tato společnost je jednou z nejúspěšnějších svého druhu v Evropě. Provozuje služby ve více než 40 zemích světa, vyvíjí řešení pro snadnější a flexibilnější odesílání zásilek.
  • DHL – je přední světovou poštovní a logistickou společností. Skupina poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování.
  • UPS – jedna z největších společností na světě pro expedici zásilek, která nabízí rovněž specializované přepravní a logistické služby.
  • GLS – společnost nabízí spolehlivé služby v oblasti dopravy, klíčovým trhem pro společnost je Evropa, ale poskytuje služby po celém světě.  Služby většinou poskytuje prostřednictvím vlastních poboček nebo přes partnerské společnosti.

E-commerce platformy v Portugalsku

V Portugalsku můžete jako v ostatních evropských státech prodávat své vlastní zboží přes online platformy. Mezi největší patří:

  • Zalando.com je online platforma německé společnosti pro prodej oblečení a obuvi, která nabízí přes 2 tisíce světových značek. Obchod není v Portugalsku lokalizován, proto většina objednávek probíhá přes lokalizovanou španělskou verzi této platformy
  • Amazon.com je největší a původně americký internetový obchod. V Portugalsku se těší poměrně velké popularitě. Místní zákazníci nakupující na internetu využívají jeho plně lokalizovanou verzi Amazon.es.
  • Amazon.es – ve Španělsku se nachází na prvním místě mezi online platformami. Je zde plně lokalizován a má svá vlastní logistická centra.
  • Euronics.pt je evropský řetězec specializující se na prodej domácí spotřební elektroniky a telekomunikace. V Portugalsku je plně lokalizován a má tam své kamenné prodejny.
  • Worten.pt je původně portugalský internetový obchod, který se zabývá prodejem spotřební elektroniky, domácích spotřebičů a zábavních artiklů. Společnost disponuje i kamennými prodejnami, kde je zaručen prodejní servis a poprodejní pomoc.
  • Fnac.pt je poměrně oblíbený internetový obchod v Portugalsku provozovaný stejnojmennou francouzskou společností. Tato firma rovněž provozuje kamenné prodejny. Obchod se zaměřuje na elektroniku, domácí spotřebiče a spotřební elektroniku, hračky a věci pro sport a zábavu.

Kromě prodeje na největších portugalských online platformách můžete propagovat svůj e-shop a inzerovat též na těchto cenových srovnávačích:

  • CustoJusto.pt je původně portugalský cenový srovnávač. Umožňuje jednoduchý, rychlý a snadný způsob prodeje.
  • KuantoKusta.pt je cenový srovnávač rovněž portugalského původu, který disponuje více než 2 miliony produktů a registruje přes 2,8 miliony návštěv měsíčně. Zaměřuje se na elektroniku, mobily a počítače.
  • eBay.com je společnost, která provozuje nejznámější americkou internetovou aukční síň. Je zde nabízeno zboží z celého světa.

Portugalští zákazníci jsou nároční hlavně z toho důvodu, že v současné době začínají více přemýšlet o udržitelnosti a původu výrobku, které konzumují. Portugalci bývají loajální ke značkám oděvů. Zdejší spotřebitelé navíc upřednostňují produkty ze zahraničí (s výjimkou potravin). Dobré ceny a slevy jsou faktory, které nejvíce ovlivňují rozhodování o nákupu a které lákají portugalského online zákazníka. Typický portugalský spotřebitel oceňuje pohodlí při nákupu. Portugalci jsou citlivější na ceny, plánují a snaží se omezit svoje nákupy, při nákupu také oceňují možnost interakce a komunikace s daným e-shopem a zkušenosti příslušného internetového obchodu.

Sociální sítě

Celkem je na sociálních sítích v Portugalsku zaregistrováno kolem 6,7 milionů lidí, což je 65 % celkové populace této země. Na prvním místě se nachází Facebook, na kterém má účet okolo 6,3 milionů uživatelů. Následuje Instagram s 3,6 miliony uživatelů. Poslední místo zaujímá Twitter, kde je registrováno na 875 tisíc lidí. Z těchto údajů je patrné, že lze sociální sítě za účelem propagace určitě využít.

Zajímavosti portugalského e-commerce trhu z hlediska online prodejců

Na závěr shrneme hlavní důvody, proč pro vás může být portugalský e-commerce trh zajímavý:

  • Samotný portugalský e-commerce trh není tak rozvinutý a má velký růst teprve před sebou.
  • Když není zdejší online trh tak silný, znamená to, že náklady na expanzi a další provoz e-shopu a marketing mohou být nižší než v některých dalších evropských státech.
  • Nákupní preference a věková struktura nakupujících v Portugalsku jsou podobné preferencím a věkovému složení českých online zákazníků, proto české e-shopy v rámci expanze na portugalský e-commerce trh nemusí příliš měnit svůj sortiment.
  • Dopravu je nejlepší zajistit přes mezinárodní logistické společnosti, abyste mohli využít výhod a slev v rámci hromadné dopravy.
  • Penetrace internetu v Portugalsku není tak vysoká jako v sousedních státech, ale i tak je vyšší než v některých dalších evropských státech.
  • Vysoká míra užívání sociálních sítí v Portugalsku pro vás představuje skvělou příležitost pro propagaci.

Nelze však podcenit ani odlišnosti portugalského online trhu:

  • Klaďte důraz na dobré vztahy a zkušenosti se zákazníky a dobré recenze na internetu a sociálních sítích, jelikož je to důležitý faktor při rozhodování o nákupu.
  • Vysoká míra užívání smartphonů nutí provozovatele e-shopů k zajištění optimalizace webových stránek pro mobilní telefony.
  • Hlavními hráči na trhu portugalské e-commerce jsou mezinárodní společnosti, proto může být expanze na tamní online trh mírně komplikovaná.
  • Zaregistrujte se na největších portugalských cenových srovnávačích a online prodejních platformách, abyste podpořili propagaci svého e-shopu.
  • Portugalští online zákazníci jsou velmi citliví na ceny, proto doporučujeme poskytovat slevové akce.
  • Portugalští spotřebitelé nejsou moc ochotní používat nové platební metody, takže vám pro začátek expanze doporučujeme zajistit platební metody, které jsou v této zemi oblíbené.