D2C – nový obchodní model
Co všechno nabízí model D2C = Direct-to-consumer?
Asi každý má povědomí o obchodních modelech B2B, B2C, B2G, a tak dále. Stále více pozornosti ale přitahuje nový model D2C. Jedná se o model, kdy z obchodního vztahu vynecháte prostředníka a své produkty distribuujete přímo ke koncovému zákazníkovi. Výrobce se tedy stává i prodejcem a musí zajistit všechny aspekty prodeje, od výroby přes balení produktů až po doručení. Nejdůležitějším aspektem tohoto modelu je budování dlouhodobé loajality zákazníka, která bohužel v tomto případě může trvat delší dobu, ale za to získáte kontrolu nad svojí značkou, lépe porozumíte svým zákazníkům, zlepšíte povědomí o své značce, rychleji produkt uvedete na trh a díky kontrolou nad marží navýšíte své zisky.
Výrobky podnikatelů D2C sází na unikátnost, kvalitu výrobku, personalizaci a originalitu. V dnešním světě, kdy zažívají boom marketplacy jako je Amazon nebo český MALL.cz, je velmi těžké se při nákupu rozhodnout jaký výrobek zakoupíte. Spotřebitelských výrobků jako jsou šampony, ponožky nebo matrace jsou na internetu tisíce. Úspěšný D2C obchodník ale sází na omezený počet produktů, který je exkluzivní a přizpůsobený zkušenosti zákazníků na základě přímé interakce mezi výrobcem a kupujícím. Výrobek také může na trh uvést mnohem rychleji, než čekat až se obchodník rozhodne, zda zařazení produktu není riskantní. V případě marketplace se sice výrobek může dostat na trh velmi rychle, ale po čase může dojít ke snížení marže nebo tržiště tlačí na vyšší provizi a snížení ceny.
Kdo jsou D2C Unicorns?
Typickými představiteli D2C modelu jsou firmy, které vznikly jako startupy a s podporou crowdfundingových platforem, kterých v posledních letech přibývá. Mají v tomto modelu navrch před tradičními a známými značkami, které mají zaběhnuté způsoby podnikání a jsou vázání na prostředníky, jako např. v modelu B2C = business-to-customer.
Nejúspěšnější startupové firmy, které modelem D2C dosáhly obratu 1 miliardy dolarů, jsou tzv. D2C Unicorns. Mezi tyto firmy patří například kosmetická značka Glossier, která vznikla díky úspěšnému blogu o kráse a líčení majitelky firmy Emily Weiss a využití Instagramu jako hlavního nástroje pro výzkum toho, co se zákazníkům líbí a co ne. Dnes má přes 2 miliony sledujících a díky využití metody tvorby obsahu UGC, kdy příspěvky na stránce tvoří i uživatelé, jejich počet neustále narůstá. Dalším příkladem je výrobce holících potřeb Dollar Shave Club, který před spuštěním online obchodu vytvořil virální video s názvem „Our Blades Are F *** ing Great“, které k dnešnímu dni shlédlo již 25 milionů diváků, což mělo za následek okamžitý zájem spotřebitelů a dokázal tak jednoduchým a levným způsobem konkurovat např. firmě Gillete.
Průkopníkem je také úspěšná značka fitness oblečení Gymshark, kterou založil Ben Francis v pouhých 19 letech a byl zakladatelem tzv. influencer marketingu, kdy v tomto případě výměnou za oblečení zdarma vlivní lidé jeho značku propagovali.
Jakou obchodní strategii zvolit?
Vidíme tedy, že hlavní roli hraje dobrý marketing, a také implementace omnichannel strategie obchodování, kdy je využíváno více prodejních kanálů a soustředíte se především na zákazníka a jeho zážitek při nákupu. Zákazník by se měl mezi ,,kanály´´ svobodně pohybovat, například by měl mít možnost zboží vybrat online a dokončit nákup na kamenné prodejně, mít přístup k aktuálním skladovým zásobám a cena by měla být stejná napříč všemi prodejními kanály. Stěžejním kanálem jsou ale sociální sítě, kde za malé náklady můžete oslovit velké množství lidí a poznat blíže své zákazníky, stejně tak jako díky různým marketingovým nástrojům jako jsou ankety, email marketing, registrační formuláře, Google nástroje a mnoho dalšího. Bližší interakce se zákazníkem je právě to, co vám jiné obchodní modely neumožňují, protože tyto údaje v jiných obchodních modelech shromažďuje většinou prostředník.
E-commerce omnichannel strategie můžete začít v praxi naplno používat díky systému Retailys. Právě zde sjednotíte všechny své prodejní kanály, marketplace a sociální sítě, ale můžete mít také pod jednou střechou i různé doplňky a integrace jako jsou právě třeba marketingové a SEO nástroje, které vám pomůžou lépe pochopit vaše zákazníky.
Výhody a nevýhody D2C modelu
Pokud bychom shrnuly výhody D2C modelu, tak mezi ně nesporně patří:
- kontrola marže a zisku
- interakce se zákazníky
- prostor pro testování produktu na základě zákaznické zkušenosti
- rychlejší uvedení na trh
Nevýhoda je jednoznačně vysoká časová náročnost. Budete muset do svého podnikání vložit velké úsilí a sami nastartovat svoji značku bez pomoci obchodníků nebo velkých řetězců, ať už se jedná o vytvoření e-shopu, marketingu nebo distribuce produktu. Model D2C má ale určitě velký potenciál a dokáže přinést kýžený zisk.
Co všechno nabízí model D2C = Direct-to-consumer?
Asi každý má povědomí o obchodních modelech B2B, B2C, B2G, a tak dále. Stále více pozornosti ale přitahuje nový model D2C. Jedná se o model, kdy z obchodního vztahu vynecháte prostředníka a své produkty distribuujete přímo ke koncovému zákazníkovi. Výrobce se tedy stává i prodejcem a musí zajistit všechny aspekty prodeje, od výroby přes balení produktů až po doručení. Nejdůležitějším aspektem tohoto modelu je budování dlouhodobé loajality zákazníka, která bohužel v tomto případě může trvat delší dobu, ale za to získáte kontrolu nad svojí značkou, lépe porozumíte svým zákazníkům, zlepšíte povědomí o své značce, rychleji produkt uvedete na trh a díky kontrolou nad marží navýšíte své zisky.
Výrobky podnikatelů D2C sází na unikátnost, kvalitu výrobku, personalizaci a originalitu. V dnešním světě, kdy zažívají boom marketplacy jako je Amazon nebo český MALL.cz, je velmi těžké se při nákupu rozhodnout jaký výrobek zakoupíte. Spotřebitelských výrobků jako jsou šampony, ponožky nebo matrace jsou na internetu tisíce. Úspěšný D2C obchodník ale sází na omezený počet produktů, který je exkluzivní a přizpůsobený zkušenosti zákazníků na základě přímé interakce mezi výrobcem a kupujícím. Výrobek také může na trh uvést mnohem rychleji, než čekat až se obchodník rozhodne, zda zařazení produktu není riskantní. V případě marketplace se sice výrobek může dostat na trh velmi rychle, ale po čase může dojít ke snížení marže nebo tržiště tlačí na vyšší provizi a snížení ceny.
Kdo jsou D2C Unicorns?
Typickými představiteli D2C modelu jsou firmy, které vznikly jako startupy a s podporou crowdfundingových platforem, kterých v posledních letech přibývá. Mají v tomto modelu navrch před tradičními a známými značkami, které mají zaběhnuté způsoby podnikání a jsou vázání na prostředníky, jako např. v modelu B2C = business-to-customer.
Nejúspěšnější startupové firmy, které modelem D2C dosáhly obratu 1 miliardy dolarů, jsou tzv. D2C Unicorns. Mezi tyto firmy patří například kosmetická značka Glossier, která vznikla díky úspěšnému blogu o kráse a líčení majitelky firmy Emily Weiss a využití Instagramu jako hlavního nástroje pro výzkum toho, co se zákazníkům líbí a co ne. Dnes má přes 2 miliony sledujících a díky využití metody tvorby obsahu UGC, kdy příspěvky na stránce tvoří i uživatelé, jejich počet neustále narůstá. Dalším příkladem je výrobce holících potřeb Dollar Shave Club, který před spuštěním online obchodu vytvořil virální video s názvem „Our Blades Are F *** ing Great“, které k dnešnímu dni shlédlo již 25 milionů diváků, což mělo za následek okamžitý zájem spotřebitelů a dokázal tak jednoduchým a levným způsobem konkurovat např. firmě Gillete.
Průkopníkem je také úspěšná značka fitness oblečení Gymshark, kterou založil Ben Francis v pouhých 19 letech a byl zakladatelem tzv. influencer marketingu, kdy v tomto případě výměnou za oblečení zdarma vlivní lidé jeho značku propagovali.
Jakou obchodní strategii zvolit?
Vidíme tedy, že hlavní roli hraje dobrý marketing, a také implementace omnichannel strategie obchodování, kdy je využíváno více prodejních kanálů a soustředíte se především na zákazníka a jeho zážitek při nákupu. Zákazník by se měl mezi ,,kanály´´ svobodně pohybovat, například by měl mít možnost zboží vybrat online a dokončit nákup na kamenné prodejně, mít přístup k aktuálním skladovým zásobám a cena by měla být stejná napříč všemi prodejními kanály. Stěžejním kanálem jsou ale sociální sítě, kde za malé náklady můžete oslovit velké množství lidí a poznat blíže své zákazníky, stejně tak jako díky různým marketingovým nástrojům jako jsou ankety, email marketing, registrační formuláře, Google nástroje a mnoho dalšího. Bližší interakce se zákazníkem je právě to, co vám jiné obchodní modely neumožňují, protože tyto údaje v jiných obchodních modelech shromažďuje většinou prostředník.
E-commerce omnichannel strategie můžete začít v praxi naplno používat díky systému Retailys. Právě zde sjednotíte všechny své prodejní kanály, marketplace a sociální sítě, ale můžete mít také pod jednou střechou i různé doplňky a integrace jako jsou právě třeba marketingové a SEO nástroje, které vám pomůžou lépe pochopit vaše zákazníky.
Výhody a nevýhody D2C modelu
Pokud bychom shrnuly výhody D2C modelu, tak mezi ně nesporně patří:
- kontrola marže a zisku
- interakce se zákazníky
- prostor pro testování produktu na základě zákaznické zkušenosti
- rychlejší uvedení na trh
Nevýhoda je jednoznačně vysoká časová náročnost. Budete muset do svého podnikání vložit velké úsilí a sami nastartovat svoji značku bez pomoci obchodníků nebo velkých řetězců, ať už se jedná o vytvoření e-shopu, marketingu nebo distribuce produktu. Model D2C má ale určitě velký potenciál a dokáže přinést kýžený zisk.