Jak udržet e-shop v době krize? Pomocí diverzifikace příjmů
Uplynulé čtvrtletí se neslo ve znamení negativních zpráv o stavu e-commerce a z médií se na nás čím dál častěji valí slovo ,,krize´´. Do konce roku 2023 je očekávaná i recese vlivem kulminujících negativních vnějších vlivů.
Nynější celosvětový pokles e-commerce o 12% je oproti úspěšným rokům 2020 a 2021 velmi citelný. Pandemie zapříčinila raketový meziroční růst e-commerce sektoru a obchodníci čelili enormnímu zájmu o nákupy online.
Pro udržení chodu musely e-shopy navyšovat počty zaměstnanců, rozšiřovat sklady i zásoby a pracovat až do úplného vytížení. V té chvíli ne každý obchodník myslel na plánování do budoucna a jak tento růst udržet. V prvním kvartálu roku 2022 tedy přišlo vystřízlivění a mnoho e-shopů se teď potýká s problémy jako je pokles zákazníků a propouštění zaměstnanců.
Pozitiva pandemie na e-commerce
Kromě nárůstu tržeb je zde i několik dalších kladných dopadů, které ale na rozdíl od větších tržeb z trhu s ústupem pandemie nezmizely.
Noví zákazníci
Nákupy online byly během pandemie bezpečnou formou nákupu a pro mnohé i formou jedinou, proto se počet uživatelů internetu značně rozšířil. Největší nárůst nakupování online nastal ve věkové skupině 65+ let. Lidé v seniorním věku využívali internet i nákupy online jen zřídka, pandemie tedy pro ně byla jakýmsi nevyhnutelným školením moderní podoby nakupování. Například v České spořitelně zaznamenali platby kartou v internetových obchodech u 300 tisíc lidí, kteří před pandemií tuto formu platby nikdy nepoužili. Pandemie tedy otevřela online trh pro novou skupinu zákazníků, kteří by možná nikdy dříve online na e-shopu nenakoupili a celkově se zvýšila důvěra v nákupy online.
Zefektivnění procesů
Tlak na e-shopy také zapříčinil zrychlení plateb přes platební brány, platby přicházejí na účet v řádech sekund, zvýšila se obliba platby kartou, dříve oblíbená platba převodem je dnes již na druhém místě.
Také logistické společnosti zefektivnily své služby, zvýšila se rychlost doručení, které je nyní možné i do jedné hodiny od objednání. Přibyly i nové možnosti doručení zásilky, jako jsou doručovací boxy, kde si můžete balíček vyzvednout kdykoliv a bezkontaktně. Doručení do zahraničí je nyní cenově dostupnější a rychlejší. Nejoblíbenější ověřené logistické společnosti naleznete v našem Appstoru v sekci Logistika, kde můžete získat více informací o napojení na jejich služby.
Pandemie tedy jednoznačně zefektivnila i zkvalitnila procesy v e-commerce, které lze nyní s nastupující krizí využít i ve váš prospěch a je na čase zvážit novou obchodní strategii, kterou je diverzifikace příjmů.
Předejděte krizi pomocí diverzifikace příjmů
Diverzifikace nemusí zahrnovat vývoj zcela nových produktů nebo úplnou změnu zaměření vaší společnosti. Může také zahrnovat rozdělení příjmů mezi různé geografické oblasti nebo mezi různé typy online a offline prodejních kanálů.
Logickým krokem je expanze na nové trhy a prodejní kanály. Vstoupit na nový trh jako zavedená společnost je výrazně jednodušší než uvést svůj první produkt.
Výhody diverzifikace
- Stabilizace příjmů
Pokud se podnik zaměřuje pouze na jeden kanál nebo jeden segment trhu, roste riziko propadu tržeb v případě krize. Diverzifikace kanálů nebo segmentů trhu může pomoci stabilizovat příjmy a snížit riziko propadu.
- Získání nových zákazníků
Krize vedou k tomu, že zákazníci hledají jiné možnosti nákupu. Prodejci, kteří jim nabídnou alternativní produkty a způsoby nákupu, získají nové zákazníky.
- Flexibilita
Diverzifikace podnikání poskytuje větší flexibilitu při přizpůsobování se změnám trhu. V době krize mohou být tržní podmínky nestabilní a podniky, které jsou schopny rychle reagovat, mohou být ve značné konkurenční výhodě.
- Minimalizace rizik
Krize může zvýšit rizika spojená s podnikáním. Diverzifikace podnikání může snížit rizika ztráty z jednoho zdroje nebo trhu a pomoci podniku přežít krizi.
- Možnosti rozvoje
Krize mohou také přinést nové příležitosti, diverzifikace podnikání umožňuje podniku využít nové trhy, produkty nebo služby, získat tak i nové zákazníky a rozvíjet se i v době krize.
- Zahraniční trhy
Expanze na nové trhy může pomoci zvýšit tržní podíl společnosti na celosvětovém trhu a přinést vyšší marže, protože společnost může nabízet své produkty nebo služby za vyšší ceny.
V diverzifikaci je také třeba dosáhnout rovnováhy. Nesmíte zanedbávat svoje původní podnikání na úkor nového nápadu. Jak toho dosáhnout? Především musíte mít přehled o tom, co se děje na všech frontách vašeho podnikání. Pokud se rozhodnete pro expanzi do zahraničí v podobě nového zahraničního e-shopu (nebo rovnou několika) a k tomu ještě chcete prodávat na online tržištích, potřebujete k tomu především vhodný nástroj. Tím je jednoznačně e-commerce omichannel řešení, za kterého budete ovládat celý svůj online business z jednoho místa.
Jak vám pomůže omnichannel řešení Retailys při expanzi do zahraničí?
Není snadné obsluhovat více prodejních kanálů najednou. Vaše nové zahraniční e-shopy, sklady i prodej na online tržištích můžete díky omnichannel řešení korigovat z jednoho místa a mít vše přehledně pod jednou administrací. Odpadá vám tak starost přihlašovat se na každý prodejní kanál zvlášť a spravovat (nejen) skladové zásoby odděleně.
V každé zemi má e-shop svá tzv. lokální specifika. Na ty je naše řešení připraveno a layout e-shopu budete mít právně správně 😊! Ošemetné jsou také sazby DPH v jednotlivých zemích, náš systém dokáže přiřadit potřebnou výši sazby DPH k různým kategoriím zboží. Pokud budete potřebovat pomoct se zákaznickou podporou v konkrétním jazyce, propojíme vás s jazykovými specialisty z naší partnerské sítě. Naši partnerskou síť můžete využít i při volbě vhodného dopravce, lokálního fulfillmentového centra či srovnávače zboží a při řešení mnoha dalších lokálních specifik, na která při diverzifikaci narazíte. Všechny partnery naleznete v našem Appstoru a napojení nebo domluvení spolupráce za vás vyřešíme.
Pokud si nejste jistí, zda je pro vás expanze vhodná nebo jak využít e-commerce omnichannel pro vaše podnikání, neváhejte kontaktovat naše specialisty a nejdříve nezávazně zkonzultujte, na jaký další trh s vaším produktem vstoupit nebo co všechno toto řešení nabízí. Aktuální situace na trhu nemusí nutně znamenat utahování opasků, propouštění a nedostatek zákazníků.
Profitujte z této situace a nebojte se expandovat!
Uplynulé čtvrtletí se neslo ve znamení negativních zpráv o stavu e-commerce a z médií se na nás čím dál častěji valí slovo ,,krize´´. Do konce roku 2023 je očekávaná i recese vlivem kulminujících negativních vnějších vlivů.
Nynější celosvětový pokles e-commerce o 12% je oproti úspěšným rokům 2020 a 2021 velmi citelný. Pandemie zapříčinila raketový meziroční růst e-commerce sektoru a obchodníci čelili enormnímu zájmu o nákupy online.
Pro udržení chodu musely e-shopy navyšovat počty zaměstnanců, rozšiřovat sklady i zásoby a pracovat až do úplného vytížení. V té chvíli ne každý obchodník myslel na plánování do budoucna a jak tento růst udržet. V prvním kvartálu roku 2022 tedy přišlo vystřízlivění a mnoho e-shopů se teď potýká s problémy jako je pokles zákazníků a propouštění zaměstnanců.
Pozitiva pandemie na e-commerce
Kromě nárůstu tržeb je zde i několik dalších kladných dopadů, které ale na rozdíl od větších tržeb z trhu s ústupem pandemie nezmizely.
Noví zákazníci
Nákupy online byly během pandemie bezpečnou formou nákupu a pro mnohé i formou jedinou, proto se počet uživatelů internetu značně rozšířil. Největší nárůst nakupování online nastal ve věkové skupině 65+ let. Lidé v seniorním věku využívali internet i nákupy online jen zřídka, pandemie tedy pro ně byla jakýmsi nevyhnutelným školením moderní podoby nakupování. Například v České spořitelně zaznamenali platby kartou v internetových obchodech u 300 tisíc lidí, kteří před pandemií tuto formu platby nikdy nepoužili. Pandemie tedy otevřela online trh pro novou skupinu zákazníků, kteří by možná nikdy dříve online na e-shopu nenakoupili a celkově se zvýšila důvěra v nákupy online.
Zefektivnění procesů
Tlak na e-shopy také zapříčinil zrychlení plateb přes platební brány, platby přicházejí na účet v řádech sekund, zvýšila se obliba platby kartou, dříve oblíbená platba převodem je dnes již na druhém místě.
Také logistické společnosti zefektivnily své služby, zvýšila se rychlost doručení, které je nyní možné i do jedné hodiny od objednání. Přibyly i nové možnosti doručení zásilky, jako jsou doručovací boxy, kde si můžete balíček vyzvednout kdykoliv a bezkontaktně. Doručení do zahraničí je nyní cenově dostupnější a rychlejší. Nejoblíbenější ověřené logistické společnosti naleznete v našem Appstoru v sekci Logistika, kde můžete získat více informací o napojení na jejich služby.
Pandemie tedy jednoznačně zefektivnila i zkvalitnila procesy v e-commerce, které lze nyní s nastupující krizí využít i ve váš prospěch a je na čase zvážit novou obchodní strategii, kterou je diverzifikace příjmů.
Předejděte krizi pomocí diverzifikace příjmů
Diverzifikace nemusí zahrnovat vývoj zcela nových produktů nebo úplnou změnu zaměření vaší společnosti. Může také zahrnovat rozdělení příjmů mezi různé geografické oblasti nebo mezi různé typy online a offline prodejních kanálů.
Logickým krokem je expanze na nové trhy a prodejní kanály. Vstoupit na nový trh jako zavedená společnost je výrazně jednodušší než uvést svůj první produkt.
Výhody diverzifikace
- Stabilizace příjmů
Pokud se podnik zaměřuje pouze na jeden kanál nebo jeden segment trhu, roste riziko propadu tržeb v případě krize. Diverzifikace kanálů nebo segmentů trhu může pomoci stabilizovat příjmy a snížit riziko propadu.
- Získání nových zákazníků
Krize vedou k tomu, že zákazníci hledají jiné možnosti nákupu. Prodejci, kteří jim nabídnou alternativní produkty a způsoby nákupu, získají nové zákazníky.
- Flexibilita
Diverzifikace podnikání poskytuje větší flexibilitu při přizpůsobování se změnám trhu. V době krize mohou být tržní podmínky nestabilní a podniky, které jsou schopny rychle reagovat, mohou být ve značné konkurenční výhodě.
- Minimalizace rizik
Krize může zvýšit rizika spojená s podnikáním. Diverzifikace podnikání může snížit rizika ztráty z jednoho zdroje nebo trhu a pomoci podniku přežít krizi.
- Možnosti rozvoje
Krize mohou také přinést nové příležitosti, diverzifikace podnikání umožňuje podniku využít nové trhy, produkty nebo služby, získat tak i nové zákazníky a rozvíjet se i v době krize.
- Zahraniční trhy
Expanze na nové trhy může pomoci zvýšit tržní podíl společnosti na celosvětovém trhu a přinést vyšší marže, protože společnost může nabízet své produkty nebo služby za vyšší ceny.
V diverzifikaci je také třeba dosáhnout rovnováhy. Nesmíte zanedbávat svoje původní podnikání na úkor nového nápadu. Jak toho dosáhnout? Především musíte mít přehled o tom, co se děje na všech frontách vašeho podnikání. Pokud se rozhodnete pro expanzi do zahraničí v podobě nového zahraničního e-shopu (nebo rovnou několika) a k tomu ještě chcete prodávat na online tržištích, potřebujete k tomu především vhodný nástroj. Tím je jednoznačně e-commerce omichannel řešení, za kterého budete ovládat celý svůj online business z jednoho místa.
Jak vám pomůže omnichannel řešení Retailys při expanzi do zahraničí?
Není snadné obsluhovat více prodejních kanálů najednou. Vaše nové zahraniční e-shopy, sklady i prodej na online tržištích můžete díky omnichannel řešení korigovat z jednoho místa a mít vše přehledně pod jednou administrací. Odpadá vám tak starost přihlašovat se na každý prodejní kanál zvlášť a spravovat (nejen) skladové zásoby odděleně.
V každé zemi má e-shop svá tzv. lokální specifika. Na ty je naše řešení připraveno a layout e-shopu budete mít právně správně 😊! Ošemetné jsou také sazby DPH v jednotlivých zemích, náš systém dokáže přiřadit potřebnou výši sazby DPH k různým kategoriím zboží. Pokud budete potřebovat pomoct se zákaznickou podporou v konkrétním jazyce, propojíme vás s jazykovými specialisty z naší partnerské sítě. Naši partnerskou síť můžete využít i při volbě vhodného dopravce, lokálního fulfillmentového centra či srovnávače zboží a při řešení mnoha dalších lokálních specifik, na která při diverzifikaci narazíte. Všechny partnery naleznete v našem Appstoru a napojení nebo domluvení spolupráce za vás vyřešíme.
Pokud si nejste jistí, zda je pro vás expanze vhodná nebo jak využít e-commerce omnichannel pro vaše podnikání, neváhejte kontaktovat naše specialisty a nejdříve nezávazně zkonzultujte, na jaký další trh s vaším produktem vstoupit nebo co všechno toto řešení nabízí. Aktuální situace na trhu nemusí nutně znamenat utahování opasků, propouštění a nedostatek zákazníků.
Profitujte z této situace a nebojte se expandovat!