Přehled e-commerce v Polsku
Polsko je země ležící ve střední Evropě s největší ekonomikou této oblasti. Oproti jiným zemím se zde nachází značné množství e-shopů s různorodým zaměřením. Velká konkurence tak způsobuje vysoké náklady na provoz i propagaci e-shopů. Neznamená to ovšem, že na polský trh nemůžete proniknout. Další prostor pro získání nových zákazníků poskytnou místní online tržiště a srovnávače cen. V našem článku rozepíšeme, v jakém stavu se v současné době nachází oblast e-commerce v Polsku, které kategorie zboží jsou nejprodávanější, jaké jsou nejpoužívanější platební a dopravní metody a v neposlední řadě vám poskytneme užitečné informace o výhodách i problémech expanze vašeho e-shopu do Polska.
Základní sociální a ekonomické údaje
Polsko je parlamentní republikou, v jejímž čele stojí prezident. Země se dělí na 16 vojvodství, které přibližně odpovídají polským historickým regionům. Většina obyvatel mluví jedním jazykem – polštinou. 94 % populace tvoří obyvatelé polské národnosti, kteří jsou v drtivé většině katolíci (89 %).
Počet obyvatel v r. 2019 | 38,75 milionů |
Rozloha | 312 679 km2 |
Hustota zalidnění | 123 obyvatel/km2 |
HDP v r. 2018 | 525,8 miliard EUR |
HDP na hlavu v r. 2018 | 13 848 EUR |
HDP v r. 2019 (odhad) | 532,43 miliard EUR |
HDP na hlavu v r. 2019 (odhad) | 14 026 EUR |
Roční narůst HDP | 5,1 % |
Do roku 1989 bylo Polsko komunistickým státem a ekonomika byla znárodněna a kolektivizována. Po pádu režimu muselo Polsko transformovat a liberalizovat ekonomiku.
Dnes je polská ekonomika šestou největší ekonomikou z členských států Evropské unie, které v minulosti patřily do zemí východního bloku. Mezi nejdůležitější odvětví polského hospodářství dle údajů z roku 2018 patří velkoobchod a maloobchod, doprava, ubytování, stravování a pohostinství (26,2 %), průmysl a veřejná správa (25,6 %), obrana, vzdělávání, zdravotní a sociální péče (14 %). Obchod v rámci EU představuje 80 % celkového vývozu Polska.
Informace o uživatelích internetu v Polsku
Počet uživatelů internetu | 26,5 milionů |
Míra užívání internetu | 70 % |
Objem tržeb za r. 2018 | 8,581 miliard EUR |
Odhadovaný meziroční růst | 15 % |
Počet aktivních e-shopů | 24 000 |
ARPU | cca 326 EUR |
Podle průzkumu má v současné době 70 % domácností přístup k internetu a odhaduje se, že v roce 2023 by mělo užívat internet 78 % obyvatel Polska, tedy přibližně 26,5 milionů lidí. Pouze 42 % z nich ovšem používá internet jako prostředek k nákupu zboží či služeb. Podle predikce se však předpokládá obrovský nárůst v roce 2020, a to až na 70 % lidí. Většina uživatelů se k internetu připojí alespoň jednou denně (76 %), 20 % používá internet méně a připojí se jednou za týden, 4 % navštíví weby pouze jednou za měsíc. Mobilní telefon vlastní celkem 94% obyvatel, z nichž má 59 % chytrý mobilní telefon, který umožňuje nepřetržité připojení.
Typický polský zákazník v oblasti e-commerce
Jak tedy charakterizovat typického polského zákazníka?
Podle statistik z roku 2017 nakupují po internetu zejména mladí lidé ve věku od 25 do 34 let.
Nejvíc však online nakupují ženy – 54 %, pak muži – 46 %. Zmíníme také informaci o tom, že většina online zákazníků, až 44 %, žije ve městech s 200 000 obyvatel, 25 % žije na vesnici a 30 % bydlí ve městech s více jak 200 000 obyvatel.
V další části článku se podíváme na nejoblíbenější kategorie produktů v Polsku.
Podle statistik je nejprodávanějším online pořízeným zbožím oblečení. Daná kategorie má podíl 33 % na celkových online nákupech a v budoucnu se očekává její nárůst.
Typický zákazník v Polsku utratí za online nákupy průměrně 326 € za rok, což je 8 400 českých korun.
Preferované platební metody
Nejpreferovanější platební metodou online je platební karta (44 %). Podle statistických predikcí se předpokládá, že podíl plateb pomocí platební karty bude klesat. Pokud jde o převody peněz, tak jsou nejpopulárnější služby PayU, pak jsou to polský Przelewy24 a Dorpay. Tyto zákaznické preference se ovšem mohou po spuštění ApplePay.
94 % online zákazníků v Polsku preferuje domácí internetové obchody. V blízké budoucnosti se tato tendence s velkou pravděpodobností nebude měnit. Polsko patří mezi země EU s nejnižším podílem elektronických transakcí se zahraničím. 40 % Poláků nikdy nenakupovalo v zahraničích elektronických obchodech a raději nakupují na polských e-shopech.
Můžeme shrnout, že internetové nákupy se těší největší oblibě u ekonomicky aktivních lidí, kteří žijí hlavně ve velkoměstech a v drtivě většině nakupují následující kategorie: oblečení, hračky a nábytek. Do budoucna se počítá s nárůstem prodejů, a to zejména v kategoriích elektroniky a nábytku.
Charakteristiky e-commerce v Polsku
V roce 2019 dosáhl obrat e-commerce v Polsku 8,581 miliard eur. Podle statistik však oblast e-commerce meziročně narůstá o 16 % a odhaduje se, že do roku 2023 dosáhne obratu 13,35 miliard eur. Polský trh je jeden z nejrychleji se rozvíjejících trhů online obchodování v Evropě. Funguje zde cca 24 000 aktivních e-shopů. Podíl online prodeje na celkových tržbách je zhruba 9 % a očekává se, že za 3 roky se zvýší na 11 %. Polské daňové zatížení je 23 %.
Jak prodávat zboží v Polsku?
Důležitým faktorem je, že pouze kolem 35 % polských firem využívá internetové nákupní platformy a menší podniky neudržují vlastní webové stránky.
Nejoblíbenější platforma pro online nakupování v Polsku je Allegro se 192 miliony návštěv měsíčně. Toto tržiště má více než 50 % podíl na trhu a prodává všechny druhy zboží. Na druhém místě můžete využít nejoblíbenějšího polského srovnávače cen Ceneo s 46 miliony návštěv měsíčně. Spolupracuje s ním přes 17 000 e-shopů a celkový počet produktů přesahuje 1,2 milionu. Kromě Allegra a Cenea se v Polsku těší velké oblibě Euro.com a Mediaexport, kde se prodává spotřební elektronika.
Poláci jsou podobně jako čeští zákazníci velmi citliví na slevy. Pro 76 % zákazníků je nízká cena důležitým kritériem při nákupu. K nákupu je tak můžete motivovat pomocí různých akcí, slev a dalších bonusů jako jsou nízké náklady na dopravu.
Polský zákazník se při nákupu ve většině případů opírá o recenze spokojenosti s nákupem na vašem e-shopu.
Sociální sítě
94 % Poláků má mobilní telefon, z toho 51 % má chytrý mobilní telefon, který používají zejména pro komunikaci na sociálních sítích. Poláci považují e-shop za důvěryhodný, pokud s ním mohou komunikovat i přes sociální sítě.
Většina firem používá speciální marketingové společnosti pro digitální marketing. Podle statistik překonají v roce 2020 výdaje na ten typ propagace výdaje na obvyklou reklamu. Pamatujte ovšem na fakt, že 30 % online uživatelů tyto internetové reklamy blokuje.
20 milionů Poláků používá Facebook. Muži a ženy mají facebookové profily v poměru 49 % a 51 %. Celých 60 % uživatelů pochází z malých polských měst. Twitter používá pouze 3,3 milionu lidí. Poláci příliš nepoužívají ani WhatsApp, ani Instagram. Tyto platformy navštěvuje přibližně 6 % uživatelů. Skype používá 10-14 % lidí.