Přehled e-commerce v Rumunsku

Rumunsko se nachází na Balkánském poloostrově v jihovýchodní části Evropy. Země je členem NATO a EU. Rumunské hospodářství lze charakterizovat jako rychle se rozvíjející smíšenou ekonomiku a stát je největším producentem elektroniky ve střední a východní Evropě. Jedná se o sedmou nejlidnatější zemi EU, hlavní město Bukurešť je pak šestým největším městem v rámci Evropské unie. Mezi hlavní vývozní partnery Rumunska patří Německo, Itálie a Francie, zatímco nejdůležitějšími partnery pro dovoz jsou Německo, Itálie a Maďarsko. V následujících řádcích se dočtete o stavu e-commerce v této zemi, dozvíte se, jaké jsou zde nejprodávanější kategorie zboží na internetu, a seznámíte se se specifikami místního online trhu. 

Základní sociální a ekonomické údaje

Rumunsko je státním zřízením poloprezidentská republika, v jejímž čele stojí prezident. Stát má tržní ekonomiku. Úředním jazykem je rumunština. V národnostním složení převládají Rumuni (89 %), následují Maďaři (6 %), Romové (2 %) a Němci (0,3 %). Obyvatelé jsou v drtivé většině křesťané (81 %), dále protestanti (6 %) a katolíci (4 %). Hlavní měnou státu je rumunský leu (RON), protože Rumunsko doposud nesplňuje podmínky pro zavedení eura. V současné době se země připravuje na vstup do schengenského prostoru. Stát je rozdělen na 41 správních oblastí a hlavní město Bukurešť.

Počet obyvatel v r. 202219,05 milionů
Rozloha238 391 km2
Hustota zalidnění80 obyvatel/km2
HDP v r. 2019220 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 201911 322 EUR
HDP v r. 2023 (odhad)300 miliard EUR
HDP na hlavu v r. 2023 (odhad)15 200 EUR 
Roční narůst HDP 20234,2 %

V roce 1947 se Rumunsko stalo součástí komunistického východního bloku. Zahájily se rozsáhlé projekty na industrializaci, potřebné technologie byly zajišťovány hlavně ze západní Evropy. Diktátor země, který v této době vládl tvrdou rukou, byl v roce 1989 svržen, odsouzen polním soudem a následně zastřelen. Rumunsko představuje významnou destinaci pro přímé zahraniční investice ve střední a východní Evropě. Hlavními vývozními komoditami jsou vozidla, stroje, chemické zboží, elektronické produkty, elektrická zařízení, dopravní zařízení a základní kovy. 

Nejdůležitějšími odvětvími rumunského hospodářství byly v roce 2018 průmysl (36 %), velkoobchod a maloobchod, doprava, ubytování (20 %) a veřejná správa, vzdělávání a sociální péče (14 %). Obchod v rámci EU představuje 77 % celkového vývozu Rumunska, z toho putuje 23 % do Německa, 11 % do Itálie a 7 % do Francie. Pokud jde o země mimo EU, směřují 3 % vývozu do Turecka a 2 % do Spojených států. Dovoz do Rumunska se ze 75 % realizuje z členských států EU, z toho 20 % pochází z Německa, 9 % z Itálie a 7 % z Maďarska. V případě zemí mimo EU pochází 5 % dovozu z Číny a 4 % z Turecka. Daňové zatížení v Rumunsku činí 28,2 %.

Přehled stavu e-commerce v Rumunsku

Počet uživatelů internetu9,6 milionů
Míra užívání internetu62 %
Objem tržeb za r. 20191,652 miliard EUR
Odhad tržeb pro r. 20201,91 miliard EUR
Odhadovaný meziroční růst 17,5 %
Počet aktivních e-shopů15 000
ARPU160 EUR 

Míra užívání internetu v Rumunsku roste mírně: v roce 2019 dosáhla hodnota penetrace internetu kolem 62 %. Předpokládá se, že v roce 2024 bude internet využívat zhruba 69 % rumunské populace. Mobilní telefon vlastní 96 % obyvatel země, 60 % z nich používá smartphone. Vzhledem k vysoké míře využití chytrých telefonů je dobré zajistit optimalizaci webových stránek a popisu produktů pro smartphony. Rumunsko se může pochlubit vysokou frekvencí návštěvnosti webových stránek (85 % uživatelů zavítá na internet každý den). Tento údaj nahrává propagaci vašeho e-shopu prostřednictvím internetu. 

Na základě věkové struktury uživatelů internetu v Rumunsku můžeme odvodit informace o tom, že nejvíce zde využívají internet lidé ve věku 25 až 34 let – jejich podíl na celkovém počtu uživatelů v zemi činí 25 %. Následují obyvatelé Rumunska ve věku 35 až 44 let s 25% podílem. Další dvě skupiny – lidé od 45 do 54 a od 18 do 24 let mají přibližně stejné procentuální zastoupení (19 %, resp. 18 %). Starší Rumuni ve věku 55 až 64 let představují 11 % ze všech uživatelů internetu v zemi. 

E-commerce v Rumunsku

Předpokládá se, že mezi lety 2019 a 2020 bude meziroční nárůst e-commerce v Rumunsku činit 17 % a celkový obrat elektronického obchodování v zemi dosáhne 1,91 miliard EUR. Očekává se, že do roku 2024 každoroční narůst klesne: bude se pohybovat kolem 8,5 % a v roce 2024 bude celkový obrat e-commerce v Rumunsku 2,645 miliard EUR. Podíl e-commerce prodeje v rámci celkového obratu představuje kolem 8 %. Toto číslo není tak vysoké jako v některých dalších evropských státech, i tak je však výrazně vyšší než v sousedním Bulharsku. Hlavním důvodem je fakt, že v Rumunsku v posledních letech roste popularita nákupů na internetu, což dokumentuje i obrovský skok obratu tamní e-commerce za poslední rok. K tomu ještě přispívá předpoklad obrovského nárůstu průměrné roční útraty za online nákupy v budoucnu.

Nejprodávanější kategorií zboží v Rumunsku bylo v roce 2019 oblečení s 34% podílem na celkovém e-commerce obratu v zemi. Samotné tržby z prodeje této kategorie produktů dosahují 630 milionů EUR. Následuje elektronika s 28% podílem. Dalšími oblíbenými kategoriemi jsou hračky ( 16 %) a nábytek (13 %). Poslední místo zaujímajípotraviny s 9% podílem na všech nákupech na internetu. Podle statistického výhledu do budoucnosti se tento trend do roku  2024 příliš nezmění: nejprodávanější kategorií zboží bude i nadále oblečení (35 %), následovat bude elektronika (25 %), třetí místo obsadí hračky (15 %). Na posledních místech se budou nacházet tyto kategorie: nábytek (14 %) a potraviny (11 %).

Rumunský online zákazník utratí v průměru za rok okolo 160 EUR. V současné době patří rumunský online trh podle tohoto ukazatele mezi menší e-commerce trhy v Evropě, ale předpokládá se, že v roce 2024 průměrná roční útrata za nákupy na internetu v zemi dosáhne 223 EUR. Pro takový typ e-commerce trhu to představuje obrovský nárůst.

Popularita přeshraničních nákupů v Rumunsku v posledních letech stále stoupá. Tamní zákazníci chtějí nakupovat online navzdory nízké míře rozvinutosti rumunského online trhu. Ačkoliv Rumuni často využívají zahraniční e-shopy, rozhodně byste neměli podcenit lokalizaci svého internetového obchodu, a to včetně správného překladu produktů a webových stránek.

Platební metody

Jak lze odvodit ze statistik, nejpoužívanější platební metodou v Rumunsku byla v roce 2019 platební karta, pomocí které bylo zaplaceno kolem 53 % z celkového počtu nákupů na internetu. Na druhém místě se nachází e-peněženka s 23% podílem Třetí místo obsadila platba pomocí dobírky, její význam však není tak velký (12 %). Následuje bankovní převod (10 %). Na posledním místě se nacházejí ostatní způsoby platby, jejichž podíl činí 2 %. Podle statistické předpovědi se tento trend do roku 2023 příliš nezmění. Nejoblíbenějším způsobem platby při online nákupech bude v Rumunsku stále platební karta s 53% podílem na celkových nákupech na internetu, následovat bude e-peněženka (28 %) a bankovní převod (11 %). Významně poklesne podíl dobírky a bude jenom 5 %. Na posledním místě se budou nacházet ostatní platební metody s 2 % podílem.

Doprava

Pro dopravu balíků v rámci Rumunska doporučujeme zvolit jednu z mezinárodních přepravních společnosti, které podrobněji představíme níže:

  • Zásilkovna – má rozptýlenou evropskou síť dopravy a širokou síť výdejních míst, v současné době patří mezi nejlevnější dodavatele balíků v Evropě.
  • TNT Express – poskytuje široký sortiment přepravních služeb, prioritou pro danou firmu je to, že se snaží propojit byznys a zákazníky.
  • DHL – je přední světovou poštovní a logistickou společnosti. Skupina poskytuje mezinárodní portfolio služeb, včetně nákladní dopravy, správy dodavatelského řetězce a řešení elektronického obchodování.
  • UPS – jedna z největších společností na světě pro expedici zásilek, která nabízí rovněž specializované přepravní a logistické služby.
  • DPD – tato společnost je jednou z nejúspěšnějších svého druhu v  Evropě. Provozuje služby ve více než 40 zemích světa, vyvíjí řešení pro snadnější a flexibilnější odesílání zásilek.
  • GLS – společnost nabízí spolehlivé služby v oblasti dopravy, klíčovým trhem pro společnost je Evropa, ale poskytuje služby po celém světě.  Služby většinou poskytuje prostřednictvím vlastních poboček nebo přes partnerské společnosti.

E-commerce platformy v Rumunsku

V Rumunsku můžete, stejně jako v ostatních evropských státech, své zboží prodávat přes online prodejní platformy. Mezi největší tohoto druhu patří: 

  • eMag.ro je největší online prodejní platforma v Rumunsku. Web měsíčně registruje kolem 34 milionů návštěvníků a 93 % z toho jsou rumunští zákazníci. Každý den na tomto online tržišti nakupuje kolem 500 tisíc zákazníků. Můžete zde nabízet zboží ve více než 1 600 kategoriích (např. spotřební elektronika, věci pro sport a auta či oblečení).
  • OLX.ro je online platforma s možností inzerce, která má přes 23 milionů návštěv měsíčně. Kolem 92 % návštěvníků tohoto webu pochází z Rumunska. Inzeráty jsou řazeny v různých kategoriích: auta, elektronika a domácí spotřebiče, věci pro dětí, hobby a sport.
  • Aliexpress.com je čínská prodejní platforma, která je populární v Rumunsku stejně jako v některých dalších evropských státech.

Kromě prodeje přes online platformy můžete využít též inzerce na následujících největších rumunských cenových srovnávačích:

  • Compari.ro je největší cenový srovnávač v Rumunsku s více než 4,3 miliony návštěv měsíčně, v 93 % případů se jedná o rumunské zákazníky. Web je, byť pod jiným názvem, provozován i v  dalších dvou zemích – Bulharsku (Pazaruvaj.com) a Maďarsku (Arukereso.hu). Porovnávat je možné v mnoha kategoriích zboží (např. věci pro dům a zahradu, pro děti, hračky, věci pro sport a domácí spotřebiče).
  • SHOPMANIA.ro je druhý nejpopulárnější cenový srovnávač v Rumunsku. Web registruje kolem 864 tisíc návštěv měsíčně, z toho je jich 94 % z Rumunska. Portál umožňuje srovnání zboží v různých kategoriích: elektronika, oblečení a věci pro zdraví, sport, dům a zahradu. Specifikem tohoto cenového srovnávače je to, že funguje zároveň jako nákupní portál.

Hlavními důvody, proč rumunští zákazníci moc nenakupují online, jsou pochybnosti, že produkty na webu neodpovídají skutečnosti, absence možnosti osobně testovat a zkoušet produkt, nedůvěra v internetové obchody a extra poplatky nad rámec cen produktů. Proto vám doporučujeme uvádět jen konečnou cenu produktů, a to včetně dopravy a ostatních poplatků. Jako vhodné řešení se též jeví zřízení kamenné prodejny nebo výdejny zboží, kde si zákazníci mohou produkty osobně vyzkoušet. Důležitou roli hrají i pozitivní recenze, díky nim bude váš e-shop působit důvěryhodně. 

Zde jsou další rady, jak si získat přízeň rumunských online zákazníků: snížit ceny produktů a prodávat je za nižší částku než v kamenných obchodech a dále zajistit rychlé dodání produktů (v současné době je to jeden z nejdůležitějších faktorů při rozhodování o nákupu). Důležitou věcí je také zajištění komunikace a umožnit zákazníkům interakci a poskytnout jim promptní reakci na problémy a dotazy. Většina nakupujících chce zpětnou vazbu od e-shopů nejpozději týž den. 

Sociální sítě

Celkem je na sociálních sítích v Rumunsku zaregistrováno kolem 11 milionů lidí, což je 56 % celkové rumunské populace. Na prvním místě mezi nejvyužívanějšími sociálními sítěmi v zemi se nachází Facebook, na kterém má účet zhruba 10 milionů lidí, což představuje 90 % z celkového počtu uživatelů v Rumunsku. Druhé místo zaujímá Instagram s 3,8 miliony uživatelů (35 %) Následuje Twitter, kde je zaregistrováno 348 tisíc lidí (cca 3 %).

Zajímavosti rumunského e-commerce trhu z hlediska online prodejců

Na závěr shrneme hlavní důvody, proč pro vás může být rumunský e-commerce trh zajímavý:

  • Slabá rozvinutost online trhu a nízká konkurence na poli e-commerce v této zemi ve srovnání s některými dalšími evropskými státy poskytuje prostor pro expanzi. Tato skutečnost rovněž svědčí o tom, že náklady na provoz e-shopu, marketing a propagaci nebudou tak vysoké.
  • Vysoký počet lidí zaregistrovaných na sociálních sítích a používajících internet je dobrým signálem pro expanzi.
  • Nákupní preference online zákazníků v Rumunsku jsou podobné preferencím českých online zákazníků, proto české e-shopy při expanzi do Rumunska nemusí příliš měnit sortiment zboží.
  • Další výhodou je podobnost rumunského e-commerce trhu s online trhy sousedních států, což nahrává možnosti expandovat hned do několika zemí najednou.
  • Obrovský růst rumunského e-commerce trhu v posledních letech ukazuje, že online nakupování mezi Rumuny bude čím dál tím rozšířenější.

Nelze však podcenit ani odlišnosti rumunského online trhu:

  • Většina online zákazníků v Rumunsku je mladších než v ČR, proto je v případě expanze vhodné trochu změnit nabídku s ohledem na tento fakt.
  • Vysoká míra užívání zejména chytrých mobilních telefonů nutí provozovatele e-shopů k vytvoření optimalizace webových stránek a popisu produktů pro smartphony.
  • V Rumunsku roste obliba online nákupů pomocí e-peněženky, takže doporučujeme  tento způsob platby zákazníkům umožnit.
  • Rumunští zákazníci si pozorně hlídají dobu dodání objednávky, proto by bylo dobré zajistit co možná nejrychlejší dopravu a nejspolehlivějšího dopravce. V tomto případě doporučujeme využít mezinárodní přepravní společnost.
  • Zvláštní pozornost vyžaduje i vysoká citlivost na ceny ze strany rumunských zákazníků. V této souvislosti vám vřele doporučujeme důkladně se připravit na Black Friday, abyste z této slevové akce mohli co možná nejvíce profitovat.
  • Problémem při expanzi do Rumunska může být také nízká rozvinutost tamní digitální infrastruktury.